8 ontdekkingsvaardigheden om ook een echte ‘innovator’ te worden

ZZP Barometer | Niels Huismans | Adapt Business Innovatie | Vaardigheden

Zo word jij innovatiever en vernieuwender

Met Adapt Business Innovatie kom ik bij veel bedrijven terecht waar ik zie en hoor dat ze behoefte hebben aan ‘innovatie’. Veel van deze bedrijven vragen zich af hoe ze echt innovatieve mensen aan hun organisaties kunnen binden. Mensen die met écht nieuwe ideeën komen. Ook geven veel ondernemers (en professionals) aan dat ze zelf graag ook innovatiever en vernieuwender willen worden. Wie zou dit nou niet willen?

Zeker nu het duidelijk is geworden dat het vermogen om tot innovatie te komen een van de belangrijkste competenties is voor professionals in de strijd met (en samen met) de opkomst van ‘robotisering’. Gelukkig is hier onderzoek naar gedaan.

Deze professionals, die echte innovatie met zich meebrengen, worden ‘innovators’ genoemd. Jarenlang onderzoek heeft aangetoond dat ‘innovators’ over zeer specifieke vaardigheden beschikken. Het goede nieuws is dat deze vaardigheden en eigenschappen veelal aan te leren zijn. Jeffrey H. Dyer, Hal B. Gregersen en Clayton M. Christensen toonden aan dat innovatieve ondernemers een eigenschap hebben die ‘creatieve intelligentie’ wordt genoemd. Dit verschilt van andere soorten intelligentie. Hierbij zijn voornamelijk enkele ‘ontdekkingsvaardigheden’ van belang. Hieronder bespreek ik acht verschillende, maar wel sterk samenhangende, vaardigheden.

Ontdekkingsvaardigheid 1: Associëren

Simpel gezegd. De kunst om verbindingen te leggen die in eerste instantie niet logisch lijken. Associëren is het vermogen om niet-gerelateerde vragen, problemen, oplossingen en ideeën op geslaagde wijze met elkaar in verband te brengen. Om deze nieuwe combinaties tot stand te brengen, is het nodig dat er gebied- en domein-overstijgend gekeken wordt. De meest innovatieve organisaties ter wereld groeien en ontwikkelen zich door juist de uiteenlopende associaties van oprichters en medewerkers.

Tip 1Kijk eens naar een succesvol bedrijf uit een geheel andere branche en markt. Welk probleem hebben zij opgelost en wat zou dit voor jouw bedrijf betekenen?

Ontdekkingsvaardigheid 2: Bevragen

De tweede vaardigheid is de vaardigheid van het stellen van de juiste vragen, waarbij het eigenlijk niet om het antwoord te doen is. Meer dan 50 jaar geleden heeft Peter Drucker de kracht van provocerende vragen beschreven. ‘De belangrijkste en moeilijke opgave is nooit om de juiste antwoorden te vinden, maar om de juiste vraag te vinden. Innovators stellen constant vragen die algemene wijsheden in twijfel trekken. Die hebben vaak de strekking van ‘waarom’, ‘waarom niet’ en ‘wat als’.’

Tip 2Speel zelf eens ‘advocaat van de duivel’, tot het irritante toe.

Ontdekkingsvaardigheid 3: Luisteren

Een vaardigheid die eigenlijk altijd belangrijk is, maar in de praktijk voor veel mensen toch heel lastig blijkt te zijn. Luisteren… maar dan ook oprecht luisteren. Dit betekent niet alleen dat jij niet aan het woord bent, maar dat je ook echt hoort wat er gezegd wordt en deze informatie dan ook echt verwerkt.

Tip 3Probeer eens tijdens een vergadering of overleg, elke keer dat je eigenlijk wilt reageren, eerst te wachten en dan ook écht te luisteren naar wat anderen zeggen en inbrengen. Dit heeft bovendien het voordeel dat je ook andere mensen een podium biedt.

Ontdekkingsvaardigheid 4: Observeren

Deze vierde vaardigheid sluit erg aan bij de vorige. Met de vaardigheid van het observeren wordt geduid op het voortbrengen van ongewone en nieuwe ideeën door alledaagse verschijnselen, in het bijzonder het gedrag van (potentiële) klanten, grondig te onderzoeken.

Stel vragen als ‘waarom doen ze dat? en ‘Waar worstelen ze mee?”. Innovators zijn zorgvuldig, doelbewust en consequent op zoek naar kleine gedragsdetails om inzicht te verkrijgen in nieuwe manieren om dingen te doen. Dit vergt tijd, energie en geduld.

Tip 4Ga observeren op de plek waar het “gebeurt”. Waar bevindt jouw (potentiële) klant zich en hoe gedraagt hij zich daar?

Ontdekkingsvaardigheid 5: Experimenteren

Echt innovatieve ondernemers doen vaak aan een vorm van actief experimenteren. Dit kan gaan om intellectuele verkenning of gewoon wat fysiek geknutsel. Experimenteren staat in het middelpunt van alles wat ze doen.  Het lerend vermogen dat uit deze experimenten komt is groot. Dit is ook een van de succesfactoren achter de filosofie van ‘agile en scrum’.

Tip 5:  Experimenteer met nieuwe ideeën, processen, producten en diensten. Zo vroeg en zo snel mogelijk.

Ontdekkingsvaardigheid 6: Comfortzone

Kom uit je comfortzone. Doe nieuwe ervaringen op, zoek nieuwe gebeurtenissen en omgevingen op. Een andere omgeving kan je vermogen tot creatieve intelligentie vergroten. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat in hoe meer landen iemand heeft gewoond, hoe groter de kans is dat die persoon vanuit die ervaringen tot innovatieve ideeën voor producten, processen of business komt.

Tip 6Je hoeft niet per se naar het buitenland te verhuizen. Ga ook eens naar een ander restaurant. Loop eens een winkel binnen waar je normaal niet binnengaat en benut dan ook je andere ‘ontdekkingsvaardigheden’. Observeer bijvoorbeeld…

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Ontdekkingsvaardigheid 7: Netwerken

Netwerken is op veel gebieden van groot belang voor je business. In deze context gaat het voornamelijk over het besteden van tijd en energie aan het vinden en testen van ideeën via een netwerk.  Hierdoor verkrijg je als innovator totaal andere perspectieven. Daarbij is het van belang om mensen te ontmoeten met andere soorten ideeën en perspectieven. Dit om hun eigen kennisgebieden uit te breiden.

Tip 7Ga nieuwe netwerken en verbindingen met mensen aan die wellicht op persoonlijk vlak misschien niet 100% matchen met jouw persoonlijkheid. Deze mensen hebben een andere kijk op zaken en kunnen jou juist dat nieuwe perspectief bieden.

Ontdekkingsvaardigheid 8: Durf samen te ontdekken

In de ontwikkeling van het vermogen van je creatieve intelligentie is het ook van belang om hier andere mensen in te betrekken. Je hoeft namelijk niet alles zelf te doen. Pak een van de tips eens samen met iemand anders op. Het is ook goed om dit te doen met iemand die niet in jouw business zit. Deze biedt sowieso weer nieuwe inzichten en heeft niet de bedrijfsblindheid die jij wellicht wel hebt.

Tip 8Zoek een ondernemer uit een geheel andere branche om mee te sparren en aspecten van deze ‘ontdekkingstocht’ samen te beleven. Je kan natuurlijk ook altijd contact met ons bij Adapt Business Innovatie opnemen.

Creatieve intelligentie, wat de drijfveer voor innovatief ondernemerschap is, blijkt niet genetisch bepaald te zijn. De vaardigheden kunnen aangeleerd worden. Het is dus een zeer bewuste keuze om hiermee aan de slag te gaan. Dit komt niemand aanwaaien en vergt inspanning…

Niels Huismans
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →