Onderzoek: Goede communicatie is sleutel tot goed opdrachtgeverschap

Ook tarief, werksfeer en overeenkomst bepalend voor keuze opdrachtgever

AMSTERDAM – Al vier achtereenvolgende jaren staat een goede communicatie met stip op nummer één voor de zzp’er als het gaat om belangrijke kwaliteiten van een opdrachtgever. Maar liefst 90 procent geeft aan dat dit van belang is. Daarmee wordt dit nog steeds belangrijker bevonden dan aspecten als werksfeer (77%), tarief (80%) en overeenkomst (79%). Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in opdracht van Between Staffing.


We hebben zzp’ers de afgelopen jaren gevraagd naar het belang dat zij hechten aan bepaalde aspecten bij een opdrachtgever tijdens een opdracht en/of project. Uit de resultaten blijkt dat een goede communicatie nog steeds veruit het belangrijkste wordt gevonden bij een opdrachtgever.

Marc Loo, commercieel directeur van Between Staffing, herkent dit: “De basis van een goede samenwerking is heldere communicatie door alle partijen. Ik voorzie dat dit de komende jaren nog belangrijker wordt. Ik ben ervan overtuigd dat je als opdrachtgever echt het verschil kunt maken richting een zzp’er door persoonlijk te zijn in je communicatie over de opdracht.”

Ondernemer verkiest tarief boven werksfeer

Uit eerder onderzoek onder werknemers naar de aspecten die zwaar wegen bij de keuze voor een werkgever, stond een goede werksfeer op de eerste plaats en daarmee boven het salaris. Bij zzp’ers is dit al vier jaar andersom.

Ook is er bij mannelijke en vrouwelijke werknemers een duidelijk verschil te zien in het belang dat zij hechten aan een goede werksfeer en een hoog tarief. Bij mannelijke en vrouwelijke zzp’ers is dit juist nagenoeg gelijk.

Jongere zzp’er vindt werksfeer belangrijker

Bij de meeste onderzochte aspecten is het belang dat de zzp’er eraan hecht nagenoeg gelijk per leeftijdscategorie. Over het belang van een goede werksfeer wordt door verschillende leeftijden echter wel anders gedacht. Hoe ouder de zzp’er, hoe minder waarde hij/zij hecht een goede werksfeer bij de opdrachtgever. In de leeftijd van 25-34 wordt dit (met een 8,5) juist wel heel belangrijk gevonden.

Ook aan de mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling bij de opdrachtgever hechten oudere zzp’ers over het algemeen minder belang dan jongere zzp’ers. In de leeftijd van 25-34 wordt dit met een 8,2 het belangrijkst bevonden. In de categorie 55-64 jaar wordt hier aanzienlijk minder belang aan gehecht (6,2), terwijl 65-plussers dit juist met een 7 beoordelen.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 703 zzp’ers in Nederland. Onderzoek van ZZP Barometer is bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de ruim 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KVK, oktober 2018).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. (Download PNG)

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
FastFlex- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →