Meer ondernemersgeluk ervaren? Denk niet groter dan realistisch is

ZZP Barometer | Ondernemersgeluk en realisme | Alexandra Smith

Niet alles hoeft speciaal, snel en groots te zijn

Simon Sinek zei eens in een interview over werkende millenials dat ze vaak ongelukkig zijn. Regelmatig denk ik eraan terug. Omdat de redenen waarom millenials volgens Sinek niet gelukkig zijn op de werkvloer, verdacht veel lijken op de redenen waarom sommige zzp’ers niet gelukkig zijn in hun ondernemerschap.

Van impact naar desillusie

Volgens Sinek denken millennials dat ze impact moeten maken. Dat de sky no limit is. Dat je speciaal moet zijn, groots moet denken. En belangrijker: dat het snel moet gebeuren. Liefst voor je dertigste nog. Want dat is wat iedereen ze vertelt.

Als ondernemerscoach en verhaalcoach kom ik veel ondernemers tegen die ook zo denken. Ook niet-millenials. ‘Snel en big’ lijkt het nieuwe denken. Het nieuwe moeten. Maar van de mensen die ik ken die het ‘snel en big’ gemaakt hebben zijn er maar weinig gelukkig. De rest die nog zoekende en klimmende is, vindt vaak dat hun impact te weinig is, waardoor ze een gevoel van desillusie ervaren.

Voor de meesten van ons geldt (helaas) dat je toch echt eerst ervaring op moet doen om goed te worden en succes te ervaren. Laat staan impact te hebben. Dat duurt soms tien jaar of langer, afhankelijk van welk vak je koos. Groot denken gaat dit niet verhelpen, ondanks wat succesgoeroes roepen. Zeker als je stiekem toch niet gelooft dat je het kan. Dan kun je beter eerst werken aan je zelfvertrouwen, of aan je skills. En ja, die realisatie kan pijn doen. Maar er is ook goed nieuws.

Je kunt elke dag impact maken

Als geluk ervaren voor jou het belangrijkste in je leven is, kun je je keuzes hierop afstemmen. Ook buiten je werk om. Je kunt altijd besluiten iemand te helpen met iets, af te spreken met vrienden, activiteiten ondernemen die jou een gevoel van zingeving geven, zelfcompassie ontwikkelen (jezelf begripvol toespreken in plaats van überstreng) of midden op de dag het werk staken voor een wandeling in het park. Het helpt al om af en toe een moment te nemen om het leven in je op te nemen en je er weer onderdeel van te voelen.

Al deze dingen maken je volgens de gelukswetenschap gelukkiger. Zelden zegt iemand op zijn sterfbed: ik had meer impact willen maken, meer willen verdienen of meer willen werken. De meesten hadden gewoon meer tijd met vrienden en geliefden willen doorbrengen. Iemand jouw tijd schenken, maakt een ander immers ook gelukkig. Ook dát is impact maken.

Butterfly effect

Ik geloof heilig in het butterfly-effect. Je kan soms een klein gebaar maken, iets zeggen of iets doen wat een enorme impact teweegbrengt. Dat weet je nooit van tevoren. Wat je wel weet, is dat jij als mens in alles wat je zegt en doet uniek bent. Alleen al hierdoor veroorzaak jij iedere dag weer impact.

Dus: voel je je weer eens rusteloos omdat je nog niet bereikt hebt wat je wil bereiken? Adem in, adem uit en accepteer waar je nu staat. Deel je droom op in stapjes. Door tien kleine stappen te nemen, bereik je uiteindelijk ook je droom. Realistisch in jouw eigen tempo, binnen jouw eigen mogelijkheden. Blijf intussen doen wat jou gelukkig maakt, zodat je geïnspireerd blijft om de stappen te blijven nemen.

Met accepteren wie we zijn en wat we kunnen maak je het misschien niet ‘snel en big’, maar je ervaart wél meer geluk. Drie keer raden wat voor impact dat heeft op jouw gezondheid, je omgeving en productiviteit.

Alexandra Smith
Alexandra Smith

Alexandra Smith is storytellingexpert en ondernemerscoach. Dagelijks helpt zij bedrijven met verhalen, pitches en presentaties. Onlangs kwam haar boek ‘Zelfstandige met plezier‘ uit. Alexandra is door haar succes een veelgevraagd spreker op mkb-events.

Bekijk alle artikelen van Alexandra Smith →
FastFlex- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →