Val de klant niet lastig met jouw aanpak

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
3 Shares
ZZP Barometer | Klanten overtuigen | Marco den Hartog

De Black Box-methode om supereffectief klanten te overtuigen

Stel: de afvoer van jouw toilet is verstopt. Je belt een loodgieter en legt je probleem voor. De loodgieter gaat jou een kwartier lang vertellen welk merk gereedschap hij gebruikt en wat de laatste inzichten zijn in het ontstoppen van toiletten.

Absurd, toch? Toch is dit precies wat veel zzp’ers en ondernemers doen. Hun klanten lastigvallen met hun aanpak. Ze vertellen hele verhalen over de opleiding die ze gevolgd hebben of de manier waarop ze een ingewikkelde psychologische, financiële, juridische of technische kwestie aanpakken.

De klant is daar helemaal niet in geïnteresseerd en wordt boos en geïrriteerd. Of haakt voortijdig af, want er is nergens een oplossing te vinden in het verhaal, wel veel inhoud. Dan maar in gesprek met de concurrent.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Klant heeft enkel interesse in resultaat

Voor veel ondernemers en zzp’ers is dit lastig te begrijpen. Want zijzelf vinden de inhoud, hun vak, wel heel interessant. Ze gaan ervan uit dat de klant ook interesse heeft in de inhoud. Of de inhoud nodig heeft om overtuigd te raken.

Ik heb nieuws voor je: dat is niet zo. Wil je iets verkopen en goed verdienen? Val de klant dan niet lastig met je aanpak, maar kies voor de Black Box-methode:

  1.  Jouw vertrekpunt, jouw input, is het probleem, de wens of het verlangen van de klant. Daar gaat jouw volledige aandacht en jouw commitment naar uit.
  2. Zet dat centraal en kom erachter wat de essentie en de nuance daarvan is. Of die nuance is er niet: ‘het toilet moet zo snel mogelijk gerepareerd worden’. Ook goed.
  3. Ga in jouw verhaal vervolgens duidelijk en overtuigend in op de output van de black box: de oplossing die de klant zoekt.
  4. Wat gaat jouw inzet de klant concreet opleveren? Gebruik daarbij de exacte woorden van de klant. Bijvoorbeeld: ik ben over één uur bij u en ga pas weg als het toilet weer functioneert.

En die black box? Dat is jouw probleem, jouw gereedschap. Daar heb je het niet over met de klant. Als het toilet maar gerepareerd wordt, het interesseert de klant niet hoe.

Voor alle serieuze, vakinhoudelijk sterke ondernemers en zzp’ers: ga even tegen je natuur in en probeer deze aanpak. Even onwennig misschien, maar ik beloof je dat het je veel gaat opleveren!

Extra tips en inzichten?

Laat me vooral jouw ervaringen weten. Dat kun je hier doen, ik ben heel benieuwd! Nog meer tips, inzichten en adviezen? Download dan hier mijn gratis ebook met 7 sterke strategieën voor Werelds Ondernemen.

Avatar foto
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →