Ten strijde tegen Blue Monday (of Tuesday, Wednesday…)

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Blue Monday | Jochem Jarigsma

5 tips om met Blue Monday te dealen

Het is januari. En dat betekent dat er regelmatig dagen zijn dat het buiten grijs en grauw is. Maar dat niet alleen, bij veel mensen is het ook vanbinnen donker. Sterker nog, de derde maandag in januari wordt “Blue Monday” genoemd, omdat dit de meest deprimerende dag van het jaar schijnt te zijn.

Herken je dit?

Je bent bezig om elke dag zo succesvol mogelijk te zijn en je probeert alle factoren naar je hand te zetten, maar je hebt geen zin, het werk valt je tegen en zit je tegen. Ik heb het dan niet over een dip of depressie – ik ben geen gezondheidsprofessional dus wil ook niet pretenderen je op dat gebied tips te kunnen geven – maar over een tijdelijk gevoel van minder succesvol zijn en daardoor weinig zin hebben in je werk.

Mensen in sales lopen hier vaak tegenaan

Stel, je spreekt op een dag tien klanten. Dan gebeurt het soms dat alle tien de klanten enthousiast over jou en je aanbod zijn en dat is natuurlijk fantastisch! Maar soms zijn het er nul. En die dagen zijn mentaal zwaar. Laatst sprak ik op een seminar en zeker 50% van de vragen die ik na afloop kreeg van de deelnemers, gingen hierover. Het is dus iets wat enorm leeft en ik heb er zelf ook weleens last van: Blue Monday (of Tuesday, Wednesday…) steekt de kop op, derde week van januari of niet.

Dit is wat ik doe om met die donkerte te dealen

1. Stay calm and…. blijf gewoon je werk doen. Zolang je genoeg energie blijft stoppen (input) in je klantcontact (zowel nieuwe als bestaande), levert dat uiteindelijk ook weer wat op en zorg je dat de stroom niet opdroogt. Zorg dat het inputprobleem geen outputprobleem wordt – vertrouw op dit systeem.
2. Gebruik NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) om jezelf in een goed humeur te brengen. Sluit je ogen en visualiseer de plek en het tijdstip waarop je superhappy was (in mijn geval in de tropen in de zon, meestal op een strand, happy hour begint bijna, de zonnestralen zijn nog krachtig maar inmiddels minder fel). Voel dat gevoel voor een minuut of 1 á 2. Probeer het helemaal te doorleven. Dan maakt je lichaam namelijk stofjes aan die je weer wat blijer kunnen maken. Gratis drugs uit natuurlijke bron.
3. Stel jezelf doelen die je net niet kunt halen. Dat is pas super. Je bent zo druk met het achter je doel aan hollen dat je geen tijd hebt om je druk te maken over het slechte weer buiten. Toen ik net ondernemer was wilde ik graag 200.000 euro omzet in een jaar halen. Dat was niet makkelijk en dus was ik heel hard aan het rennen… Uiteindelijk haalde ik het en keek terug op een superjaar.
4. Geniet van elk klantcontact en probeer steeds te bedenken welk onderdeel uit het contactmoment je specifiek blij maakt. Zoek de dingetjes waar je van kan genieten. In mijn geval geniet ik enorm van en aardige telefoniste, een klant die eerst afwijzend is en later vriendelijker, een deal die doorgaat, een klant zelf een (klein) succes boekt en dat deelt……etc etc.
5. Realiseer je je dat je niet in een supergoed humeur hoeft te zijn om je werk goed te kunnen doen. Je kunt dus gewoon lekker chagrijnig zijn en toch succesvol. Mooi he!?

Wat doe jij om Blue Monday-gevoelens te lijf te gaan?

Avatar foto
Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →