4 tips om online op te vallen
Eigenlijk weten we het allemaal wel en iedereen heeft het erover; (online) zichtbaarheid is belangrijk. Maar toch weerhoudt ons vaak iets om dit goed te doen. En dat is vaak niet zonder reden. Laten we voorop stellen dat alles wat je doet goed moet voelen.
Eigenlijk kan ik heel simpel uitleggen waarom online zichtbaar zijn zo belangrijk is:
Als mensen niet weten dat jij bestaat worden ze geen klant bij jou. Hierdoor ga jij niets verkopen en behaal jij ook geen omzet. Je kunt het zien als een wisselwerking. Als het ene niet gebeurt, gebeurt het andere ook niet.
Fysieke winkel
Stel je hebt een fysieke winkel in een drukke winkelstraat. Je wilt graag dat mensen je winkel komen bezoeken. En je brengt je winkel onder de aandacht door een groot bord op de stoep te zetten, je etalage te versieren of door het uitdelen van folders. Je vertelt het aan je vrienden en kennissen en je zult zien dat mensen je langzaam weten te vinden. Grote kans dat door deze inspanning ook veel mensen worden bereikt die jij niets te bieden hebt.
Maar ik werk online…
Jij bezit geen winkel maar verkoopt diensten of geeft workshops. In dat geval werkt bovenstaande niet voor jou. Juist daarom is online zichtbaarheid zo belangrijk. Door jezelf te laten zien en kwetsbaar op te stellen gaan mensen je leren kennen en weten ze wat jij hen kunt bieden. Je richt je online zichtbaarheid zo in dat je aanwezig bent bij de klant die je zo graag helpt. Je maakt herrie waardoor je doelgroep niet meer om je heen kan.
4 tips om op te vallen
- Wees persoonlijk
Mensen willen je leren kennen. De tijd dat je je kon verschuilen achter een logo of bedrijfsnaam is voorbij, ze zijn op zoek naar het echte verhaal. Mensen komen bij je om wie je bent. Plaats ook een foto van jezelf op al je communicatie uitingen.
- Vertel een eigen verhaal
Waarom doe jij wat je doet? Wat is er gebeurt toen je tot een bepaalde inzicht kwam? Maak er een verhaal van waarin de doelgroep zich gaat herkennen. Het roept emotie op en herkenning.
- Ga met de mensen in gesprek
Zoek je doelgroep op, ook op het internet. Ga met ze in gesprek. Leer ze kennen. Wat zijn hun belemmeringen en uitdagingen?
- Herhaal je boodschap
De kracht zit hem in de herhaling. Je doelgroep gaat niet na één keer van je te hebben gehoord contact met je opnemen. Meestal zijn zes à zeven contactmomenten nodig om iemand te overtuigen van jouw kunnen. En niet iedereen leest altijd jouw berichten.
Wanneer jij met deze tips aan de slag gaat in al je communicatie uitingen weet ik zeker dat er mooie dingen gaan gebeuren en je opvalt.