Jouw website, méér dan een visitekaartje
Het hebben van een website is als ondernemer wel een must. Het is het fundament van je bedrijf op internet, méér dan een visitekaartje. Het is één van de manieren om vertrouwen te winnen zodat je doelgroep klant wordt. Potentiële klanten vinden hier je informatie, nemen als ware een kijkje bij je in de keuken.
Een website moet verleidelijk zijn. Het moet een uitstraling hebben waardoor je doelgroep enthousiast wordt en contact met je opneemt. Maar hoe zorg je hiervoor? Ik geef je 4 kenmerken die echt niet mogen ontbreken op een effectieve website.
Persoonlijkheid
Wie ben je? Hoe zie je er uit? Laat jezelf zien, vertel over jezelf. De tijd dat je je kon verschuilen achter je logo of bedrijfsnaam is écht voorbij. We willen je zien en het liefst ook nog horen. Je doelgroep krijgt zo een gevoel bij je en heeft al snel een idee of jij degene bent die hem kan helpen met zijn probleem.
Plaats een foto van jezelf op je website en vergeet niet die ‘over-mij-pagina’ waar je echt jezelf laat zien. Het liefst met een video. Vertel wat je wilt bereiken, waarom en win zo vertrouwen.
Vermeld al je contactinformatie
Hoe irritant is het als ik je een mail wil sturen maar het mailadres is nergens te bekennen. Of je moet echt heel goed zoeken. En daar is geen tijd voor. Er staat wel een contactformulier maar hoe weet ik wat hiermee gedaan wordt?
Zet al je contactinformatie op een opvallende plek op je website. Zodat de bezoeker hier niet naar hoeft te zoeken. Heb je een contactformulier? Prima. Maar vraag alleen het hoognodige. Een lang formulier schrikt af om in te vullen. En zet er bij wat er gebeurt als het formulier is verstuurd. Reageer jij binnen 24 uur? Of zet je er spoedig bij? Spoedig kan bij iemand 4 uur betekenen terwijl dit voor jou 24 uur is. Wees zo duidelijk mogelijk zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.
Als je mensen ergens ontvangt, vergeet dan niet om een routebeschrijving op je website te plaatsen en informatie te geven over bijvoorbeeld het parkeren.
Overzicht
We houden van overzicht. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat waar te vinden is en hoe er gezocht kan worden naar iets. Geen overbodige ruis, want dan zijn we snel vertrokken naar de concurrent. Een bezoeker op je website wil binnen 2 à 3 seconden weten welk probleem jij aanpakt en of jij diegene bent die hem daarbij kan helpen.
Duidelijkheid
Wees duidelijk en zo informatief mogelijk. Mensen moeten geen vragen meer hebben na het lezen van de teksten. Vertel je werkwijze, geef aan wat mensen van je kunnen verwachten en vermijd geen dingen zoals je prijzen.
Voor jezelf kan alles wel duidelijk zijn. Jij weet immers precies wat je doet en over wilt brengen. Maar is dat het voor een buitenstaander ook? Vraag anderen ook eens naar hun mening.