“Maar hoe ga ik dan opschalen en mijn dienst verbreden”
Na mijn deelname aan Expeditie Robinson 2017 ben ik anders naar persoonlijk leiderschap en groepsdynamica gaan kijken. Door in het spel onderscheid te maken tussen het speler en mens zijn ontdekte ik een aantal zaken en werd ik door het spel gedwongen om mijn grenzen op te zoeken en te verleggen. Dit leverde mij inzichten op die ik in nu in mijn ondernemerschap inzet. Als we Expeditie Robinson zien als een mini maatschappij is de parallel naar het echte leven makkelijk te leggen. In mijn beleving is het feit dat mensen zichzelf herkennen in het gedrag hoe deelnemers trachten te overleven, het geheim van dit kijkcijferkanon. Ik ben er trots op om deze kennis het komende jaar weer te mogen delen door elke maand een blog te schrijven. In 2019 zal ik per kwartaal een drietal blogs schrijven over een bepaald thema. In het eerste kwartaal van 2019 schrijf ik over het thema “nieuwe kansen”.
Je hebt een unieke dienst bedacht die door de klant goed ontvangen wordt. Je loopt met het idee om op te schalen maar vraagt je af hoe je dat praktisch en werkbaar kunt doen. Als dienstverlener zet je jouw deelnemers centraal, ben je zorgvuldig en mensgericht. Als wereld verbeteraar wil je een zo’n groot mogelijk bereik hebben. Je houdt je vast aan de overtuiging om dit te doen in de vorm van persoonlijk contact en besef je dat een werkweek maar een beperkt aantal uren in zich heeft.
Diensten verbreden
Heb je daarbij ooit nagedacht wat de online wereld voor jou kan betekenen in combinatie met die persoonlijke touch? Nee? Laat ik je meenemen naar het kruispunt waarop ik nu sta. Na ruim 10 jaar ondernemen is het tijd om mijn diensten te verbreden door ze zo te organiseren dat ik kan opschalen. In samenwerking met een partij die een online leeromgeving tot zijn beschikking heeft heb ik met twee gelijkgestemden de aangeboden trainingen van de afgelopen jaren gedigitaliseerd. Ik hoor het je denken; ” Lekker makkelijk, daar gaat de persoonlijke aandacht die ik zo belangrijk vind.”
Je hebt helemaal gelijk, als trainer, coach, begeleider en opleider is het echt in levenden lijve contact hebben de sleutel tot succes. Zeker als het gaat om elkaar te stimuleren, activeren en motiveren ontkom je daar niet aan. Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord van Blended Learning. Vaak wordt dit gezien als een saaie manier van jezelf zaken eigen maken. Daarom is het zaak een combinatie te maken van deze twee werelden. De kennis en kunde die voor het uitvoeren van een bepaalde functie nodig is kun dus je prima online met deelnemers delen. Door aansluitend contactmomenten te verzorgen waarin we de toepasbaarheid onder het voetlicht wordt gebracht. Dit zorgt voor een hogere effectiviteit van hetgeen je de deelnemers wil meegeven. Ik hanteer daarbij altijd het principe één training is géén training.
Strategie
Door met het online protaal gebruik te maken van push berichten dagen we de deelnemers uit op meerdere momenten na te denken over de aangeboden stof. We geven ze daarbij voorbereidende opdrachten in aanloop naar een contactmoment. En na afloop hebben we de mogelijkheid de deelnemers hierover online te laten reflecteren. Deze reflectie opdrachten voorzien wij altijd van feedback waarvan de deelnemers via een mail op de hoogte wordt gesteld. We hebben het online leerportaal zo ingericht dat we per klas kunnen voorzien in een 360 graden feedback om waarneembaar gedrag daarmee bespreekbaar te maken.
Als klap op de vuurpijl verzorgen we elk kwartaal een dagvullend trainingsprogramma waarbij wij van scenario’s en complexe (outdoor) werkvormen gebruik maken. Zo zijn onze programma’s meer dimensionaal, voorzien we in alle leerbehoeften en leerstrategieën. De tijdswinst die het ons oplevert gebruiken wij om meer groepen te bedienen. En we kunnen tussendoor de trainingen steeds aanscherpen. Door aan deze gekozen strategie vast te houden zorgen wij voor de diepgang die wij graag willen aanbieden. Daar zijn we stiekem best trots op!