9 stappen naar Online Schaalbaar Verkoopsucces 

ZZP Barometer | 9 stappen naar Online Schaalbaar Verkoopsucces | Max van Rooy

De grootste uitdagingen voor bedrijfsgroei

Werk jij ook hard maar zie je daarvan te weinig resultaat op je bankrekening? En vraag je jezelf weleens waardoor dat komt? In dit artikel vertellen we je graag meer over de uitdagingen waar ondernemers tegenaan lopen bij bedrijfsgroei. Weet je eigenlijk hoeveel klanten of hoeveel omzet je nodig hebt om je bedrijf winstgevend te maken? Hoe kom je aan voldoende klanten?

Veel voorkomende vraagstukken onder ondernemers

Je bent vast heel erg druk met het runnen van je onderneming, hoe maak je dan tijd vrij om meer klanten te genereren?
Dit zijn veel voorkomende vraagstukken onder ondernemers. Als je het moeilijk vindt om aan nieuwe klanten te komen dan kan het zo maar zijn dat het je niet lukt om je onderneming staande te houden en al je kosten te betalen. Dit kan stress veroorzaken, je kunt twijfelen aan jezelf en dan ligt een burn-out zomaar op de loer met alle gevolgen van dien, zowel zakelijk als privé.

Een kortetermijnoplossing zou kunnen zijn om jezelf even geen salaris uit te betalen. Of je breekt de privé spaarrekening aan om geld in je bedrijf te steken. Maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing.

Mensen raken in paniek en volgen verschillende adviezen van specialisten die in hun eigen straatje lijken te praten. Ze laten zich overtuigen om een nieuwe website te nemen, dat zal de oplossing moeten zijn. Oh nee, ze moeten zich verdiepen in SEO want dat ik het geheim. Of misschien heeft het toch met de huisstijl en de branding te maken, dat zal het bedrijf redden.

Heb jij ook al van alles uitgeprobeerd, veel geld uit gegeven en heeft het jou toch nog niet voldoende opgeleverd? Dan is het goed om jezelf de volgende vraag te stellen; hoe pak ik het aan? Wat heb ik nodig? En wie heb ik daarbij nodig?

Onze mening is dat je vooral JEZELF nodig hebt. Jij kan veel meer zelf dan je wellicht realiseert.

Breng eerst structuur in je manier van denken

Belangrijk is wel dat je erachter komt wat je zelf kunt en er zijn helaas niet zoveel specialisten die je hierbij kunnen helpen. En als die er zijn helpen ze je vaak bij een gedeelte van dit vraagstuk en voordat je het weet ben je het overzicht kwijt. De oplossing hiervoor is simpel, breng eerst eens structuur in je manier van denken. Dat helpt je stap voor stap een plan te bedenken dat echt werkt. Hierbij komen zaken aan de orde als wie is mijn klant, voeg ik genoeg waarde toe aan het succes van mijn klant, hoe breng ik dit over in woorden en hoe kom ik in contact met mijn ideale klant.

Wij hebben hiervoor een canvasmodel ontworpen om het voor jou inzichtelijk te maken. Dit canvasmodel kun je downloaden door op onderstaande link te klikken: https://onlineschaalbaarverkoopsucces.com

9 belangrijke stappen naar Online Schaalbaar Verkoopsucces

Stap 1 gaat over wie je bent, waar sta je voor en wat is voor jou belangrijk.
Dit wil je vervolgens gaan vertalen naar een professionele missie. Het is belangrijk dat je jouw fundament op deze manier gaat vormgeven. En daarbij wil je kijken naar wat jouw commerciële toegevoegde waarde is, wat maakt jou onderscheidend. Dit moet je echt in kaart brengen als je dat nog niet hebt gedaan.

Stap 2 gaat over wat doe je.
Welke dienst lever je, hoe communiceer je dat, hoe omschrijf je dat. Wat is je kostprijs, wat is mijn inkoop en verkoopprijs, hoeveel uur steek ik erin, ben ik dan ook winstgevend. Als ondernemer stoppen we er vaak te veel tijd in en als we gaan rekenen kunnen we vaak concluderen dat we er veel te veel tijd in stoppen en dat het niet winstgevend is. Je moet dus echt uitrekenen hoeveel uur je ergens over doet, hoeveel je uurtarief is wat je dan daarvoor moet rekenen. Hier is een hele strategie voor.

Stap 3 gaat over wat wil je bereiken.
Wat is jouw visie voor de toekomst, wat wil je creëren wat er nu nog niet is. Wat wil je realiseren in 3 tot 5 jaar? Wat zijn daarin jouw doelstellingen? Hiervoor moet je een strategisch plan van aanpak vormengeven.

Stap 4 gaat over jouw ideale klant.
Wie wil je bedienen en welke klanten passen bij deze visie? Dit moet ook aansluiten bij wat je in gedachten hebt. Wie is jouw ideale klant? Niet op basis van ongeveer maar echt een analyse, waar kan ik ze vinden, hoe kan ik ze bereiken? Hoe kan ik zorgen dat ze naar me luisteren? Voordat je je communicatie gaat ontwerpen moet je een doelgroep analyse doen. Hieruit kun je een klantprofiel opstellen. Dit is de basis van het vormgeven van je marketingstrategie, van je verkoopproces en uiteindelijk ook voor je opvolgproces.

Stap 5 gaat over de communicatie.
Je weet nu wie je wilt bedienen, je weet ook hoe je dat gaat doen, je hebt dat ook geoptimaliseerd. Nu is het belangrijk om je communicatie vorm te geven. Je algemene communicatie, je propositie, hoe ga je zorgen dat je en unieke boodschap vormgeeft zodat ze niet denken oh dat ken ik al. Dat is het gevaar van ondernemers die te weinig tijd besteden aan deze processen, aan deze principes. Als je communicatie niet effectief is levert het ook geen rendement op. Dus daarin is je boodschap van essentieel belang. Als je kijkt naar je leadgeneratie en verkoopproces is het heel erg belangrijk dat je de juiste communicatie vormgeeft.

Stap 6 gaat over leadgeneratie.
Nu weet je hoe je ze wilt aanspreken maar hoe ga je ze dan vervolgens jouw wereld in krijgen. Een leadgeneratie proces stelt jou in de gelegenheid om potentiële klanten op automatische piloot inzicht te geven in wie ben jij, waar sta je voor, wat is je werkwijze, welke resultaten lever je, wat onderscheid jou, waarom zou ik zaken met jou moeten doen. Het leadgeneratie proces is ook een soort van filterproces. Met de strategie die wij toepassen, op een schaalbare manier zichtbaar te zijn, kun je heel veel potentiële klanten bereiken zonder dat je hoeft te netwerken. Niet alle leads worden ook daadwerkelijk jouw klant dus met jouw leadgeneratie systeem wil je zoveel mogelijk van de potentiële klanten uitfilteren zodat je alleen maar gekwalificeerde leads over houdt.

Er gaat heel veel tijd verloren in het acquisitie proces bij ondernemers en wat wij hebben gedaan is dit proces automatiseren. Dit noemen wij ook wel een funnelsysteem.

Stap 7 is zichtbaarheid.
De traditionele manier van zichtbaarheid kopen is dat tv, radio, krant, vakblad, flyers, visitekaartje middels netwerken. Daar is op zich niks mee, dat is alleen niet schaalbaar. Wat we tegenwoordig kunnen doen is attentie kopen op mediakanalen, de nieuwe mediakanalen noemen we dat ook wel, wat veel meer betaalbaar is.

We kunnen vanaf 5 euro per dag op een gerichte manier onze ideale doelgroep bereiken. Het is belangrijk dat je je realiseert dat het nog nooit zo goedkoop is geweest om mensen te bereiken op een schaalbare manier. Dus wat je moet onderzoeken is waar is mijn klant te vinden en op welke kanalen wil ik zichtbaar zijn. Hiervoor moet je gerichte content voor vormgeven.

Stap 8 is het verkoopproces en de opvolging.
Hoe kun je zorgen dat jouw klant niet eenmalige bij jou komt maar dat ze elke keer als ze met een vraagstukken zitten bij jou komen en dat jij hun partner wordt. Wij noemen dat ook wel hoe kun je zorgen dat je de ‘achterdeur’ sluit. Je wilt dat jouw klanten ambassadeurs worden en niet eenmalig bij jou komen maar een langdurige relatie aangaat. Hoe ga je dit vormgeven?

Stap 9 de laatste stap is KPI’s.
Te weinig ondernemers werken met KPI’s – dit staat voor Key Performance Indicator. Dit gaat over hoeveel leads wil ik genereren, hoeveel deals wil ik closen, hoeveel omzet wil ik realiseren, hoeveel producten van A,B of C wil ik verkopen. Zorg ervoor dat je voor jezelf KPI’s in kaart brengt zodat je weet of je op de juiste koers zit of afwijkt en moet bijstellen.

Dit zijn de 9 belangrijke stappen naar Online Schaalbaar Verkoopsucces. Ga hier mee aan de slag en werk het voor jezelf uit. We hopen dat deze informatie waardevol voor je is geweest! Mocht je hier vragen over hebben of hier samen met ons mee aan de slag willen dan hebben we iets moois voor je.

Wij hebben het OSV Canvasmodel in PDF voor jou beschikbaar gesteld met daarbij een videoserie waarin we elke stap toelichten en er samen met jou doorheen lopen.
Je kunt je vrijblijvend aanmelden via: https://onlineschaalbaarverkoopsucces.com. Wij kijken graag met je mee.

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →