ZZP Barometer | Ondernemen als Obama |Alexandra Smith

Vijf belangrijke inzichten door het boek van Michelle Obama

De afgelopen dagen was ik aan het lezen. Ik las op de bank terwijl auto’s voorbij raasden. In bed lang nadat tjilpende vogels in de binnentuin hun snavels toe deden. Ik las bij Bar Mick op het buitenterras op dagen dat de zon het won van de kou. Vlak voor het reizen las ik in een fauteuil van de Exki op het Centraal Station, intussen een glutenvrij taartje etend en warme chocolademelk nippend. En ik lees nog steeds, in hetzelfde 426 pagina’s tellende boek van Michelle Obama, die ik deze vanavond live ga zien in de Ziggo Dome.

Het boek is prachtig geschreven en niet in de laatste plaats boeiend omdat vanaf pagina 93 Barack Obama zijn intrede doet en je hem door de ogen van zijn vrouw opnieuw leert kennen. Ik ontdekte dat het succes van Obama niet alleen te danken was aan zijn briljantheid en charme.

Wat we kunnen leren van Obama

Uit het boek van Michelle Obama deed ik vijf belangrijke inzichten op die we van haar observaties over Obama kunnen leren en kunnen vertalen naar ons ondernemerschap om meer succes te ervaren.

  1. Voed je kennis zo breed en zo diep mogelijk. Obama verslond van jongs af aan boeken op allerlei gebied en volgde daarnaast het nieuws en de politiek. Hierdoor was hij nooit verlegen om een woord, kon hij met iedereen meepraten en uit verschillende kennisvaten putten om uitdagingen het lijf te bieden. Het hielp ook dingen snel vanuit verschillende perspectieven te kunnen belichten en verbanden te leggen.
  2. Bouw bewust een netwerk op van mensen met wie je klikt. Obama was niet het type dat naar een vrijdagmiddagborrel ging om over oppervlakkige dingen te praten. Zijn netwerk bouwde hij veelal op door het werk dat hij bijvoorbeeld voor de community deed. En door contact te leggen met mensen die dezelfde idealen nastreefden als hij. Zowel hij als Michelle hadden bovendien gelijkgestemde zielen als vrienden die een supportnetwerk vormden. Zij hielpen elkaar vooruit.
  3. Stick to the plan. Als Obama besloot dat het goed was om iets te doen, dan deed hij het. Hij liet zich niet tegenhouden door een obstakel als geld. Michelle Obama was niet altijd blij met zijn keuzes, omdat ze vaak inhielden dat hij lang van huis zou zijn of financiële onzekerheid brachten. Toch deed hij het als het goed zou zijn voor de idealen waar hij voor streed. Hij bedacht gewoon een manier, zoals een bestseller schrijven om een tweede huis te kunnen aanhouden in Washington om daar zijn politieke carrière te vervolgen. Het lot hielp een handje mee: na dat besluit werd na een geweldige speech die hij als Senaat-kandidaat in 2004 gaf zijn eerste boek opnieuw uitgegeven en een bestseller nog vóór zijn tweede afgeschreven was.
  4. Ontwikkel een visie en leg die vast. Obama ontwikkelde een visie die volledig in lijn was met zijn idealen en waarden. Daarover schreef hij artikelen en boeken zodat die visie ook voor de buitenwereld helder was. Hij wist ook precies waar hij ja of nee tegen zei.
  5. Altijd, ALTIJD kiezen op basis van je waarden en idealen. Barack Obama had na het voltooien van zijn studie al zoveel indruk en naam gemaakt dat hij van alle kanten functies aangeboden kreeg. Hij had op dat moment kunnen kiezen voor een baan die garant stond voor een financieel veilige toekomst. In plaats daarvan koos hij voor functies die overeenkwamen met zijn waarden en idealen. Hierdoor zou het nog vele jaren duren voordat hij en Michelle groter konden wonen en hun studieschulden hadden afgelost. Maar… zo werd hij op de lange termijn wel uiteindelijk President van Amerika.
Alexandra Smith
Alexandra Smith

Alexandra Smith is storytellingexpert en ondernemerscoach. Dagelijks helpt zij bedrijven met verhalen, pitches en presentaties. Onlangs kwam haar boek ‘Zelfstandige met plezier‘ uit. Alexandra is door haar succes een veelgevraagd spreker op mkb-events.

Bekijk alle artikelen van Alexandra Smith →
MoneyMonk - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →