Wat heb je als zzp’er aan een CRM?
Een CRM of CRM systeem is software dat wordt gebruikt om alle klantgegevens op te slaan, van laatste contactmoment tot verstuurde offertes en facturen. CRM staat voor Customer Relationship Management. Het helpt je om efficiënter en effectiever te werken tijdens proces van lead tot klant, waardoor je meer klanten aan je bindt en een hogere omzet haalt.
De meerwaarde van een CRM voor zzp’ers hangt grotendeels af van het soort onderneming dat je voert. Over het algemeen is een CRM systeem ook voor de zzp’er een handige tool.
Wat betekent een CRM voor zzp’ers?
Als je veel klanten hebt of veel aan acquisitie doet, is het verstandig om je klantgegevens in een CRM systeem vast te leggen. Het bespaart je al snel een hoop tijd (en tijd is geld!) en bovendien leidt het gebruik van een CRM tot hogere omzet uit je lead. Daarnaast bieden de meeste CRM systemen de mogelijkheid om klantgegevens direct in te zetten voor (e-mail)marketing.
Welke functies zijn handig?
Een CRM helpt je om alle klantinformatie die je tot je beschikking hebt te structureren, classificeren en bewaren. Een georganiseerd klantenbestand helpt je om mogelijke klanten voor je te winnen. Ten eerste doordat een CRM je de mogelijkheid biedt klantinformatie logisch te organiseren. Hoe meer je weet over een potentiële klant, hoe beter je aansluit op de behoeften en hoe groter de kans is dat hij/zij met je in zee gaat. Daarnaast houd je met een CRM ook eenvoudig de verkoopstatus bij, dat verkleint de kans dat je een offerte vergeet te sturen of vergeet om een klant na te bellen. Op die manier versnel je het verkoopproces waardoor je een hogere doorstroom van lead naar klant hebt (minder afhakende klanten) en bovendien win je hiermee tijd waardoor je de kosten per acquisities verlaagt.
Wat kost CRM software?
De prijzen voor CRM zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk van de ingebouwde functies. Er is zelfs gratis CRM software beschikbaar, ideaal voor zzp’ers die geen groot bedrijfskapitaal hebben. Wat voor CRM je als zzp’er het beste kiest, is volledig afhankelijk van jouw wensen en budget – hoe uitgebreider het CRM, hoe hoger de prijs. Dus voordat je in een CRM investeert, is het belangrijk eerst na te gaan waarvoor je CRM software wilt gebruiken en wat je ermee wilt bereiken. Als zzp’er heb je waarschijnlijk niet een heel uitgebreid systeem nodig. Uiteraard moet het over een aantal basisfuncties beschikken, maar uitgebreide analyse en rapportage is waarschijnlijk overbodige luxe. De kans is groot dat je al goed uit de voeten komt met een gratis CRM systeem en behalve je tijd, niets hoeft te investeren.
Om je te helpen hebben we hieronder vast een aantal CRM pakketten voor zzp’ers op een rijtje gezet.