Terugtrekken of volharden

ZZP Barometer | Terugtrekken of volharden | Jolanda Wicherson

Durf je nek uit te steken

Toen ik een aantal jaren voor mezelf werkte, kreeg ik het verlangen om voor groepen te spreken, om zo mijn boodschap aan een nog groter publiek uit te kunnen dragen. Ik had alleen een groot probleem: op dat podium staan vond ik echt doodeng. Ik weet het nog goed, die eerste keer. Met knikkende knieën. Het zweet onder mijn oksels. En dan kun je twee dingen doen: je terugtrekken of … volharden.

Ik heb voor dat laatste gekozen. En ik heb inmiddels ervaren dat dat gevoel van spanning nodig is. Wanneer die spanning voelbaar is, is dat het teken dat ik een beetje buiten mijn comfortzone ga, dat er groei ontstaat. En groei is één van de items die voor mij van belang zijn. Na die eerste super spannende ervaring ben ik over spreken voor groepen gaan lezen, ik heb daar cursussen over gevolgd en ik heb iedere gelegenheid aangegrepen om te oefenen. Eerst voor vrouwen aan de keukentafel. En daarna werden de groepen steeds groter …

De lange termijn: vier jaar

Raadpleeg dus je verlangen, voel de spanning en start met het stellen van doelen voor de lange termijn. Het geeft je meer zicht op een groter geheel, waardoor je ook meer mogelijkheden ziet. Wij kiezen hier voor een lange termijn van vier jaar, maar je mag ook verder vooruitdenken. Hou er wel rekening mee dat de situatie dan heel anders kan zijn. Stel realistische, maar uitdagende doelen die recht uit je hart komen. Ze moeten haalbaar zijn, maar durf wel je nek uit te steken.

Het eerste jaar: de komende vier kwartalen

Van een periode van vier jaar ga je vervolgens naar de eerste vier kwartalen, het eerste jaar dus. Welke vier stappen zijn er in die periode nodig om je lange termijndoelen te halen? Spreek met jezelf af welke stappen je binnen je eerste jaar wilt realiseren. En wat je elk jaar daarna wilt doen.

De korte termijn

Hak de doelen voor de komende kwartalen weer in delen, bijvoorbeeld drie stukken van een maand.

Maak ook deze stap weer kleiner en kijk wat je binnen elke van de vier weken binnen die maand kunt afmaken. Eventueel kan je zelfs nog verder gaan. Vraag jezelf af wat je binnen een dag, een uur of een minuut kunt doen.

Focus je altijd op één doel tegelijk. Hou je lange termijndoelen goed in de gaten, maar concentreer je tijdens je werk op de korte termijndoelen. Die heb je immers opgezet om je lange termijndoelen waar te maken, zonder het overzicht te verliezen. Merk je na verloop van tijd dat je moeite hebt je korte termijndoelen te halen, maak ze dan toch kleiner. Zorg er altijd voor dat de stappen voor jou haalbaar zijn.

Vier je successen

We zijn over het algemeen behoorlijk streng voor onszelf. De meesten onder ons vinden het vanzelfsprekend om onszelf aan te spreken op de dingen die we hebben laten liggen. De dingen die we fout hebben gedaan onthouden we wel, maar de zaken die goed gingen zien we over het hoofd of vergeten we gewoon.

Pak het liever positief aan en beloon jezelf bij het halen van je doelen! Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht! Successen moet je vieren. Laat ze niet zomaar voorbij gaan. Je hebt er toch hard voor gewerkt? Misschien ben je buiten je comfortzone getreden, heb je je angsten overwonnen en heb je grote stappen gemaakt. Je verdient het om daarbij stil te staan. Sta elke week, elke maand, elk kwartaal en elk jaar even stil bij de dingen die goed gingen. Maak aan het eind van een periode een lijstje. Waar ben jij in gegroeid? Wat heb je geleerd? Welke angsten heb je overwonnen? Wat ging er goed? Waar heb je van genoten?

Wees ook vooral niet bang om je successen te delen. Misschien kan je iedere maand met een collega, coach, een vriend of vriendin afspreken om te delen waar jij trots op bent. Proost er samen op, neem een lekker gebakje bij de koffie of geef jezelf een cadeautje. Misschien wil jij er liever niet iedere maand of week bij stilstaan. Misschien doe je dat liever eens per jaar. Ook dat mag, maar sta wel stil bij je successen en wees trots op jezelf!

Jolanda Wicherson
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →