Overtuigen en verkopen door storytellling, zo doe je dat

ZZP Barometer | Storytelling | Marco den Hartog

Storytelling werkt

Storytelling staat flink in de belangstelling. Tal van ondernemerscoaches adviseren om je persoonlijke ‘story’ te vertellen als je klanten wilt vinden en overtuigen. Ik deed dat al jaren, zonder dat ik daar bij stil stond.

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

Hoe werkt storytelling?

Hoe werkt dat bij mij? Steeds als ik als ondernemerscoach iemand tegenover me aan tafel heb die met een schittering in de ogen vertelt hoe hij of zij tot de keuze van vandaag is gekomen, ben ik verkocht… Ik zie dan dat iemand echt bevlogen en super-betrokken is en word daar ook bevlogen en betrokken van. Mijn enthousiasme en energie worden dan aangesproken en ik ga (bijna vanzelf) de ander helpen zijn of haar doel te realiseren. Erg krachtig en effectief dus!

Ik ging vervolgens nadenken op welke manier ik zelf al doe aan storytelling. Daarbij realiseerde ik me dat ik al jarenlang hetzelfde verhaal vertel. Nog steeds met veel plezier. En met veel effect! Het verhaal gaat over hoe ik ooit, meer dan 18 jaar geleden, met schade en schande heb geleerd om mijn sales onder de knie te krijgen.

Dat ging als volgt. Ik had vrij onbezonnen mijn baan opgezegd vanwege een brandend verlangen om eigen baas te willen zijn. Klein probleem was dat ik nauwelijks een ondernemersidee had en geen enkele commerciële ervaring. Wat ik wel had was een beetje spaargeld. En ik maakte de volgende afspraak met mezelf. Ik zou net zolang doorgaan als ondernemer tot het spaargeld op was. Zo gezegd, zo gedaan: vele kansloze telefonische acquisities gedaan. En een aantal spaarzame gesprekken met mogelijke opdrachtgevers. Erg vermoeiend en frustrerend en mijn spaarpotje was bijna leeg.

Een lifechanging inzicht

Toen kreeg ik een bijna ‘lifechanging’ inzicht. Mijn pogingen waren vooral kansloos omdat ik een trucje uitvoerde. Ik belde vanuit een soort telefoonscript en ging in het gesprek zo snel mogelijk naar mijn doel: een afspraak of een opdracht. Mijn echte interesse in het verhaal van de ander was er daarom niet. Het resultaat? Stroeve, vervelende en ‘gemaakte’ gesprekken, zonder enig resultaat behalve hoofdpijn..

Ik kwam tot het pijnlijke inzicht dat ik eigenlijk niet achter mijn eigen aanpak stond. In het ‘echte leven’ heb ik namelijk wel degelijk belangstelling voor het verhaal van de ander. En streef ik naar een zinvol en plezierig gesprek. Ik ging het anders doen. Ik gooide mijn doel om afspraken en opdrachten te scoren zover mogelijk (in figuurlijke zin) in de hoek. En ging een ander doel nastreven. Namelijk het voeren van een leuk gesprek. Mezelf zijn in dat gesprek, interesse tonen naar de ander. Positief en met een glimlach afsluiten. En die afspraak of die opdracht, die komt toch wel als de klik er is. En er is een vraag bij die ander waar ik iets aan kan bijdragen.

Eindelijk, een doorbraak!

Precies zo ging dat ook! Natuurlijk niet per direct. Maar ik kreeg er dag na dag meer plezier in, werd losser en meer ontspannen in het benaderen van mogelijke samenwerkingspartners. En ik kreeg meer vertrouwen. Die gesprekspartners pikten mijn ontspanning en interesse op en zo langzamerhand ontstonden er openingen. Ongeveer één maand voordat mijn spaarpot leeg was kwam ik in contact met een interim HR manager. Hij sloeg aan op mijn verhaal en had voldoende vertrouwen in mijn kwaliteiten om mij voor te stellen op mijn eerste betaalde opdracht. Nogmaals dank voor de kans en de samenwerking!

Hoe werkt dit verhaal als ik het vertel?

Steeds als ik dit verhaal vertel, gebeurt er iets bijzonders. Mijn gesprekspartner herkent zich in (meestal meerdere van) mijn worstelingen. Hoe spannend het is om met commercie aan de slag te gaan. En hoe belangrijk het is om je eigen toon te vinden, jezelf te zijn. Verder helpt het verhaal mij om op een ander, wat dieper niveau in gesprek te komen met mijn gesprekspartner. Wat drijft jou om dit plan te gaan doorzetten? Hoe ga je zaken op je eigen manier vormgeven? Waar word je echt blij van, zodat je gesprekspartner de schittering in je ogen ziet en voor je gaat rennen? En doordat we de essentie vinden in het gesprek, wordt mijn gesprekspartner graag klant bij me. En vertelt zijn of haar goede ervaringen door.

Storytelling werkt!

Kortom, storytelling werkt. Voor mij werkt het eigenlijk al zo lang ik dit mooie vak beoefen. Ik deed het al voordat ik wist hoe het heette. En zal het ook blijven doen. Ik ben erg benieuwd. Wat is jouw ervaring met het vertellen van je eigen verhaal? En als ik jou kan helpen om jouw ondernemers-verhaal nog scherper, persoonlijker en effectiever te krijgen hoor ik dat graag.

Je kunt het me hier laten weten, ik ben heel benieuwd! Nog meer tips, inzichten en adviezen? Download dan hier mijn gratis ebook met 7 sterke strategieën voor Werelds Ondernemen.

Marco den Hartog
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →