Interview met Wim Jumelet van het bedrijf Jumelet Management Consultancy
Als zzp’er wil jij jouw financiën graag zo goed mogelijk geregeld hebben. Spaar je wel (genoeg)? Plan je voldoende vooruit? Om te kijken hoe succesvolle ondernemers dit doen, interviewen wij maandelijks een van onze leden. Deze maand: Wim Jumelet van het bedrijf Jumelet Management Consultancy. Wij vroegen hem hoe hij zijn zaken op het gebied van financiën als zzp’er heeft geregeld. Het interview wordt mede mogelijk gemaakt door zzp-bank Knab, themapartner van ZZP Barometer.
Vertel: wat doe je precies, en voor wie?
Ik werk nu voornamelijk als interim manager en organisatie adviseur voor non-profit bedrijven op het gebied van ontwikkel- en verandermanagement. Daarnaast ben ik momenteel bezig mijn expertise om te zetten naar product/dienst combinatie waar klanten nog meer efficiëntie, kostenbesparingen en samenwerking structureel kunnen verbeteren.
Je hebt jouw zakelijke financiën ondergebracht bij Knab. Waarom heb jij voor deze online bank gekozen?
Toen ik besloot volledig zelfstandig te worden kreeg ik al heel snel opdrachten. Ik wilde mijn privé en zakelijke financiën volledig goed gescheiden hebben ook al had ik geen BV. Natuurlijk ging ik eerst contact opnemen met de banken waar ik privé al klant van was. Ik werd niet enthousiast van hun aanbiedingen betreffende zakelijke rekeningen. En aangezien ik voornamelijk online mijn financiën wilde regelen was fysieke contact minder relevant. Dat was het moment om verder te kijken naar alternatieven waarbij kosten, eenvoud van de online verwerking, snelheid en betrouwbaarheid belangrijke criteria waren. Dit heeft geleid tot Knab als zakelijke bank waar ik zeer tevreden over ben. Opdrachtgevers huren mij in vanwege mijn expertise die ze zelf niet hebben. Dus doe ik dat zelf ook met betrekking tot mijn zakelijke financiën.
Hoe belangrijk is het voor jou om als zzp’er een reserve achter de hand te hebben?
Dit is zeker belangrijk. Als zzp’er is er altijd kans dat je niet gelijk een vervolgopdracht hebt of dat er andere omstandigheden zijn waardoor je even geen omzet draait. Dit soort periodes moeten dus financieel opgevangen kunnen worden en dat vraagt dus ook om gedegen financiële huishouding en overzicht.
Hoe zorg jij ervoor dat je als zzp’er genoeg financiële reserve hebt?
Ik geef mezelf nog steeds het netto bedrag maandelijks dat ik in het verleden in loondienst verdiende. De rest gaat naar meerdere (spaar) rekeningen bij Knab. Denk hierbij aan: spaarrekening, BTW-reservering, pensioen opbouw en investeringen. Elke maand verdeel ik ontvangen geld van de opdrachtgever over de diverse rekeningen in lijn met mijn financiële planning.
Heb jij voor jouw bedrijf bepaalde financiële doelen opgesteld?
Ja, met name op de hierboven genoemde onderwerpen. Daarnaast werk ik intussen aan nieuwe ontwikkelingen om op andere manieren geld te kunnen verdienen. Op termijn wil ik minder interim werk doen en meer de begeleidende en adviserende kant op, waar ook een ander financieel plaatje bij hoort. Hier heb ik financieel dan ook rekening mee gehouden.
Hoezeer ben jij als zzp’er al bezig met jouw inkomen en financiën in de toekomst? En hoe breng jij deze voor jezelf in kaart?
Sinds ik werk heb ik naast de pensioenopbouw bij de bedrijven waar ik vaste dienst was ook een eigen pensioen voorziening aanvullend opgebouwd. Deze wordt jaarlijks aangevuld. Natuurlijk zijn er nog andere mogelijkheden die ik de komende jaren nog verder ga benutten (beleggen, verder aflossen hypotheek, etc.).
Tot slot, heb jij nog een ultieme tip voor jouw collega-zzp’ers op het gebied van financiën?
Naast het kiezen van een bank die daadwerkelijk gericht is op het makkelijk zaken doen, altijd bereikbaar is, meerdere rekeningen heeft tegen lage kosten is het goed om ook een betrouwbare accountant te hebben. Ik heb zelf het geluk dat ik een accountant heb gevonden die bewezen goed werk verricht, net als Knab niet duur en bovenal ook nog eens één straat bij mij vandaan woont. En daar kwam ik pas achter nadat we er zakelijk uit waren met elkaar.