Leren van Growth Hackers

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
2 Shares
ZZP Barometer | Growth Hacking | Niels Huismans

Direct aan de slag met 5 tips

Het fenomeen “Growth Hacking” is inmiddels redelijk ingeburgerd in Nederland. Vandaag gaan we wat dieper in op deze rol en kijken we wat we van deze “hackers” kunnen leren. Vanuit de ervaring die ik binnen Adapt Innovatie heb opgedaan geef ik daarom vijf tips mee waar je direct mee aan de slag kan.

Growth hackers zijn gespecialiseerd in razendsnelle groei van concepten en nieuwe initiatieven. Vaak ga dit over online- of internetconcepten. Dit doen zij door onder andere extreme focus te hebben op KPI’s, metrics en vernieuwende vormen van marketing. Growth hacking is vooral populair bij startups maar biedt ook interessante lessen voor bestaande bedrijven en zeker ook voor jou als zp’er.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Welke lessen kunnen bestaande bedrijven leren?

Ik zie meer en meer dat ook bestaande bedrijven de mogelijkheden bekijken van Growth Hacking. Zij verbazen zich namelijk over de immense groei die deze aanpak bij startups teweeg brengt. Daarom hieronder 5 tips voor bestaande organisaties die jij als zp’er uiteraard zelf ook zeer zeker kunt inzetten:

  1. Wees niet bang om te falen
    Een basisregel in het ondernemerschap geldt ook hiervoor. Het gaat met vallen en opstaan. Growth hackers experimenteren doorlopend met nieuwe manieren om de gebruiker beter of efficiënter van dienst te zijn. De enige manier om uit te vinden of iets werkt, is door validatie. Zet het dus gewoon weg in de markt. Om zowel tijd als kosten te besparen kun je bijvoorbeeld je product al in een vroeg stadium in de markt zetten met een beperkte infrastructuur. Als de test succesvol is moet je daarna wel meteen gaan opschalen. Falen is echter een essentieel onderdeel van het leerproces.
  2. Meten en sturen
    Een van de belangrijkste basisaspecten van Growth Hacking is dat alles meetbaar moet zijn. Eigen overtuigingen zijn niet voldoende. Alles moet getoetst worden aan de cijfers. In mijn optiek is de mens die deze cijfers moet interpreteren cruciaal. Meten en sturen gebeurd dus op basis van cijfers maar wordt door mensen gedaan. Zelf pas ik deze les binnen Adapt ook toe, door vooral voor onze klanten te werken met een korte maandrapportage, waarin de belangrijkste zaken -resultaten, toegevoegde waarde en KPI’s- staan opgenomen. Dit rapport vormt de basis voor het gesprek met de klant over bijvoorbeeld toekomstige focuspunten en/of nieuwe of andere doelen. Door dit maandelijks te doen dwing je jezelf ook om hier actief op te sturen. Stel jezelf als zp’er dus ook de vraag hoe jij jouw inzet, toegevoegde waarde en behaalde resultaten meet en zichtbaar maakt. Niet alleen voor jezelf maar ook zeker voor jouw klant.
  3. Durf je propositie te vereenvoudigen
    Ondernemers en marketeers denken vaak dat hun product of dienst een heleboel functionaliteiten moet hebben om interessant te zijn. Al deze functionaliteiten willen ze dan ook communiceren en verpakken in communicatieboodschappen. Een eenduidige en specifieke boodschap is echter vaak veel doeltreffender. Het zorgt voor een heldere en onderscheidende boodschap en brengt ook nog eens focus aan voor jouw bedrijf.
  4. Retentie is belangrijker dan acquisitie
    Ik zie dat te veel bedrijven zich focussen op nieuwe klanten terwijl de achterdeur gewoon open staat. Klantenbinding is cruciaal, zelfs in de fase van een startup. Dit geldt zeker ook voor jou als zp’er. Het is spannend om nieuwe klanten binnen te halen of om nieuw verkeer te krijgen naar je website of nieuwe gebruikers te werven. Echter, startups gebruiken hun eerste klanten en/of bezoekers om de fouten en kinderziektes uit het proces, dienstverlening en/of product te halen. Pas als je klanten niet via de achterdeur weer weglopen maar ook daadwerkelijk terugkomen moet je de focus leggen op acquisitie en sales.
  5. Content is King
    Content wordt onderschat. Juist met content kun je heel erg veel spelen en dit spelen is een mooie mogelijkheid van “Growth Hacking”. Kijk bijvoorbeeld welke teksten het beste werken voor je communicatie. Speel met woorden. Herschik hen. Verander ze. Taal is voor de mensheid de oudste, en misschien wel de beste, growth hack kans. De juiste woorden, in de juiste volgorde, op het juiste moment, kan wonderen doen.

Vijf tips om aan de slag te gaan. Jetz geth’s los….

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

Aanbevolen

ZZP Barometer | ZZP-Blindheid | Niels Huismans
Zzp-blindheid
Groei
Page 1 Created with Sketch.
4 Shares
ZZP Barometer | psychologische denkfouten | Niels Huismans
Minder doen kan geen kwaad
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
31 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →