Meer opdrachten met een sterke eerste indruk

Als zzp’er wil je doorlopend over voldoende opdrachten beschikken. Misschien is dat voor jou geen probleem, maar het is ook mogelijk dat je veel moeite moet doen om nieuw werk binnen te halen. In het laatste geval is het verstandig om eens goed na te denken over de eerste indruk die je maakt op potentiële opdrachtgevers. Want stel je voor dat kleine aanpassingen jou veel meer succes brengen?

Het belang van een eerste indruk

In de prehistorie was het vormen van een eerste indruk een kwestie van leven of dood. Een onbekend persoon moest je snel kunnen inschatten. Ga je vechten of vluchten? Of samenwerken? Bij een eerste ontmoeting reageren we tegenwoordig nog steeds op dezelfde manier. Weliswaar (deels) onbewust, maar dat maakt niet uit. Met een sterke eerste indruk kun je scoren.

Maak je een slechte eerste indruk omdat een negatief aspect direct naar voren komt? Dan heb je een probleem. Negatieve aspecten blijven namelijk langer hangen. De Nederlandse hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk beschrijft dit in haar boek ‘De eerste indruk’. Iemand zal veel positieve eigenschappen van je moeten ervaren voor het negatieve verdwijnt.

Je hebt vast zelf ook weleens gemerkt dat een eerste indruk die je van iemand had, niet helemaal juist was. Maar er kan heel wat tijd voorbij gaan voordat je van mening bent veranderd. Vaak wordt dit vergeleken met het doen van een dure aankoop. Om te bevestigen dat je de juiste keuze hebt gemaakt, wil je de eerste indruk graag behouden. Word je door iemand direct beoordeeld als onprofessioneel of onvriendelijk, dan kom je daar moeilijk vanaf.

Kleding

Maar hoe maak je nou eens sterke eerste indruk? Een aantal factoren zijn belangrijk. Kleding om te beginnen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een net pak staat misschien prachtig, maar in een vakgebied als journalistiek ziet het er sterk overdressed uit. Hoe dan ook, hou het een beetje netjes en laat je afgetrapte sneakers maar thuis. Broeken met gaten en in de was verbleekte shirts maken ook niet bepaald de juiste indruk. Piercings en tatoeages kun je beter verbergen, indien mogelijk. Ook al vind je ze zelf nog zo mooi, in veel bedrijven worden ze niet gewaardeerd.

Verzorging

Fatsoenlijke kleding is belangrijk, maar lichamelijke verzorging vraagt ook om aandacht. Denk om een frisse (en niet overdreven) geur. Poets je tanden, maak je haar netjes. Het is heel logisch allemaal, maar toch vermelden we het. Want zou jij een opdracht gunnen aan iemand die binnenkomt met een alcoholwalm van een wilde nacht in de kroeg? Een gezonde levensstijl en aandacht voor verzorging geven je een professionele uitstraling.

Houding

Met een respectvolle houding kom je ver. Ga vol zelfvertrouwen naar een afspraak. Sta rechtop, geef een stevige handdruk en kijk iemand aan. Maar je kunt ook overdrijven, bijvoorbeeld door je uit de hoogte of zelfs neerbuigend te gedragen. Of door iemand op een ongemakkelijke manier aan te staren. En wat te denken van een sterke man die een veel te stevige handdruk geeft. Daarnaast zal je inhoudelijk goed voor de dag moeten komen. Ga voorbereid op pad en denk na over wat je wil zeggen. Tot slot: kom op tijd. Want ja, je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken!

Sterk staan

De Amerikaanse sociaal psycholoog Amy Cuddy heeft een interessante theorie. Je lichaamstaal zou namelijk niet alleen bepalen hoe anderen je zien. Lichaamstaal zou namelijk ook bepalen hoe je naar jezelf kijkt. Door een moment voor jezelf te pakken, en daarin twee minuten lang een sterke en dominante houding aan te nemen, zou je daarna vanzelf een stuk zelfverzekerder door het leven gaan. En juist dat kan je weer helpen om een sterkere eerste indruk te maken bij een afspraak. Hoewel de theorieën van Cuddy betwist worden door andere wetenschappers, kan het nooit kwaad om het eens uit te proberen.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Emiel Prick

Emiel Prick werkt voor ShirtbyHand. Dit bedrijf maakt stijlvolle overhemden op maat. Een ideale oplossing voor iedereen die goed voor de dag wil komen op een afspraak.

 

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →