Onderzoek: Zzp’er kiest op prijs-kwaliteitverhouding zijn automerk

Avatar foto Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
5 Shares
Een boek vol inspiratie, trucs en tactieken: Download het ZZP Jaarboek 2016 gratis

Meer bezoekers, meer klanten en meer opdrachten? Download het ZZP Jaarboek van 2016 en ontvang tips, trucs en tactieken die jou als zzp’er, freelancer of interim professional (nog) succesvol(ler) maken.

Meer info

Informatie over het automerk komt voor 68% van internet

 De prijs-kwaliteitverhouding is voor zzp’ers het belangrijkst bij de keuze voor een bepaald automerk. Bij bijna de helft van de ondervraagde zzp’ers (49%) geeft de prijs-kwaliteit de doorslag. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 760 zzp’ers. Daarnaast zegt 18% van de ondervraagden dat de goede ondersteuning/service van de dealer belangrijk is bij hun keuze.

Vergelijken we eerder onderzoek van ZZP Barometer over hetzelfde onderwerp, dan blijkt dat er toch enige verschuiving heeft plaatsgevonden, in 2018 liet 58% de keuze voor een automerk nog afhangen van de prijs-kwaliteitverhouding.

Lage kosten niet grootste motief

Bijna de helft van de ondervraagden let op prijs-kwaliteit. Andere punten die werden benoemd waar naar gekeken werd bij de keuze tussen de diverse automerken zijn o.a. de service van de dealer (18%), lage kosten (15%), brandstofgebruik (14%). Of het automerk ook elektrische auto’s heeft gaf bij 10% de doorslag.

Onder meer het comfort, de veiligheid, het rijgedrag en liefde voor het merk werden benoemd in de categorie overig (25%).

Informatie vergaren via internet en netwerk

Van de ondervraagden geeft 68% aan de informatie over de voordeligste opties voor het aanschaffen van een auto van het internet te halen. 25% van de ondervraagden vertrouwt op het eigen netwerk om kennis over een automerk te verkrijgen. Een deskundige vragen komt op de derde plaats met 20% van de ondervraagden. Specifiek een autodealer bezoeken doet 13% van de ondervraagden.

Voor meer informatie over dit onderzoek, bekijk de infographic (Download PNG)

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Kerncijfers

1,2M
Aantal zzp'ers

Bron: Kamer van Koophandel

Meer weten? Klik hier
100.12
ZZP Vertrouwensindex

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€43,13
ZZP Tariefwijzer

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€63 mrd.
Bruto ZZP Product (BZP)

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
7 events
ZZP Agenda

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
41 docs
Modelovereenkomsten

Bron: Belastingdienst

Meer weten? Klik hier

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer: