Eens in de zoveel tijd lees je in de krant of op het internet dat er weer een groot datalek is geweest. Gegevens van duizenden klanten liggen ‘op straat’. Voor kleine ondernemers lijkt dit de ver-van-mijn-bed-show, maar helaas komen datalekken ook bij kleinere bedrijven steeds vaker voor. Voor gedupeerden is de schade net zo groot als bij datalekken bij grote bedrijven. Datelekken moeten worden gemeld sinds de invoering van de AVG.
36% van de kleine bedrijven getroffen door datalek
Dit jaar heeft er bij 36% van de kleine bedrijven (1 – 49 werknemers) een datalek plaatsgevonden. Dit is een toename van 6% vergeleken met 2018, toen 30% van de kleine bedrijven te maken kreeg met een datalek. Ook middelgrote en grote bedrijven krijgen te maken met datalekken, maar hier is de toename ten opzichte van vorig jaar minder groot (respectievelijk 2% en 3%). Dit blijkt uit recent wereldwijd onderzoek onder 1138 bedrijven van beveiligingsexpert Kaspersky.
Impact van een datalek
De impact van een datalek is groot. Denk aan het verstoren van bedrijfsprocessen. Daarnaast kan uitval en verlies van vertrouwelijke gegevens grote financiële en/of negatieve reputatiegevolgen hebben. Zeker nu ook de AVG-wetgeving van toepassing is waarbij bedrijven risico lopen op financiële sancties.
Geen beleid
Uit het onderzoek van Kaspersky blijkt ook dat 33% van de bedrijven geen centraal beleid heeft rondom cyberbeveiliging. De beveiliging wordt overgelaten aan de individuele computergebruiker/medewerker. Opvallend is ook dat 1 op de 4 bedrijven gebruikmaakt van consumentenproducten om hun digitale gegevens te beschermen. Deze oplossingen voor thuisgebruikers zijn vaak niet toereikend voor bescherming van servers of andere bedrijfsspecifieke digitale producten of applicaties, aldus Kaspersky.“Helaas maakt malware geen onderscheid onder type slachtoffers van cybercriminaliteit. Zelfs zeer kleine bedrijven kunnen grote hoeveelheden gevoelige gegevens verliezen. Inmiddels biedt de markt meer dan voldoende geavanceerde beveiligingsproducten. Daarmee zijn grote investeringen niet langer nodig bijvoorbeeld voor de inhuur van allerlei experts. Het is een kwestie van kiezen voor het juiste beveiligingsproduct”, vertelt Martijn van Lom, general manager Noord-Europa bij Kaspersky.
Hulp bij datalekken
Als er een datalek plaatsvindt binnen jouw bedrijf is het belangrijk dat je snel handelt. Om de schade voor de betrokkenen zo veel mogelijk te beperken, maar ook die voor je eigen bedrijf. Er zijn bedrijven die je compleet ontzorgen als je een datalek hebt (gehad), bijvoorbeeld Privacy Zeker. Via dit bedrijf kan je ook een gratis privacycheck laten doen.