7 LinkedIn missers die jij eenvoudig kunt voorkomen

Wat voor ondernemer of professional je ook bent, LinkedIn wordt steeds belangrijker. Dit sterk groeiende platform biedt ongelofelijk mooie kansen als je effectief, professioneel en plezierig zichtbaar wil worden voor jouw publiek en toekomstige klanten.

En dan helpt het natuurlijk als je geen onnodige missers maakt.

Daarom maakte ik deze hacklist met 7 LinkedIn missers die je eenvoudig kunt voorkomen. Leg deze eens naast jouw aanpak en eigen LinkedIn ervaringen.

  1. Starten maar niet volhouden. Je start met frisse moed, plaatst een paar posts en stopt er dan weer mee. Omdat je te druk bent. Of je ziet nog geen resultaat. Of het posten zit nog niet in je systeem zodat je einde dag er achter komt dat het weer niet is gelukt…Nergens voor nodig. Mijn advies: gebruik een gratis tool als Buffer. Hiermee kun je eenvoudig posts vooruit plannen zodat het er niet bij inschiet als je even te druk bent.
  2. Een ondermijnende mindset aanhouden. Wat heb ik nou te vertellen? Wie zit er op mijn verhalen te wachten? Ik wil niet te hoog van de toren blazen. Herken je deze stemmetjes? Ze horen bij een ondermijnende mindset die jou misschien dwars zit om zichtbaar te worden. Mijn advies: leg naast je ondermijnende stemmetje een wat verzachtende uitspraak, bijvoorbeeld: ‘Ik heb zeker iets te vertellen als het over mijn vakgebied gaat’. Kijk of die mindset beter voor je werkt. Een tweede advies is: eerste doen, dan durven. Met het doen (misschien even tegen je natuurlijke neiging in) doorbreek je iets en gaat het daarna veel gemakkelijker.
  3. Gesloten posts maken. Een gesloten post is een keurige, complete post over een belangrijk onderwerp. Alleen: de prikkeling ontbreekt, de lezer wordt niet uitgedaagd. De lezer gaat niet reageren en er komt geen interactie op jouw post. Daarom ziet het algoritme van LinkedIn jouw post niet als erg interessant en krijgt jouw post geen bereik. Veel handiger is een open post. Vertel je verhaal, maar stel ook vragen en betrek mensen in jouw netwerk door ze te taggen. Dan krijgen ze een seintje dat ze genoemd zijn en zullen ze zeker reageren. Daar houdt het LinkedIn algoritme van en jouw bereik en dus je effectiviteit wordt stukken groter.
  4. Te serieus zijn. LinkedIn alleen maar serieus en zakelijk? Dat is een misverstand. Juist de human-interest posts werken goed. Een beetje humor, een leuke foto uit eigen collectie of iets vertellen over wat je meegemaakt hebt werkt supergoed. Probeer maar eens!
  5. Posts te dicht op elkaar plannen. LinkedIn houdt er van als je vaak iets post, maar maak het niet te gek. Meerdere posts op 1 dag kan door LinkedIn worden gezien als spam en dat betekent dat je bereik snel achteruit gaat. Wat is dan wel een goed ritme? Als het kan elke werkdag, maar structureel 1 of 2 keer per week kan ook al heel wat voor je doen.
  6. Connectie kansen laten liggen. Een groot en betrokken netwerk is belangrijk in LinkedIn. Kijkt iemand op je profiel die je nog niet kent? Of leest een 2e lijns connectie jouw post? Aarzel niet: nodig deze mensen uit met een persoonlijke toelichting: ‘ik zag dat je mijn post leuk vindt en dat we een aantal gemeenschappelijke connecties hebben etc.…’. 80 tot 90% van deze uitnodigingen worden betrokken connecties en wie weet later leads of klanten, is mijn ervaring.
  7. Steeds weer iets nieuws verzinnen. Dat kost veel tijd en is helemaal niet nodig. Mijn meest succesvolle posts herhaal ik regelmatig. Dat kost me bijna geen tijd, ik bereik met dezelfde content steeds weer nieuwe mensen en gebruik zo herhaling als de kracht van succesvolle communicatie

P.S.  Ik heb een mooi, compleet en zeer betaalbaar LinkedIn programma gemaakt. Voor maar € 149,- krijg jij 3 maanden lang intensieve ondersteuning, inclusief mijn persoonlijke hulp. Wil jij er bij zijn? Wees dan snel, want ik heb maar plaats voor 30 deelnemers. Aanmelden kan via deze link

Marco den Hartog
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →