Denk in hokjes als je opdrachten zoekt!

Stel jezelf even voor dat jouw badkamer lekt. Je hebt er zelf geen verstand van, maar zelfs jij ziet dat er ‘iets niet goed is’ met het toilet. En dat bruine water dat omhoog borrelt uit het doucheputje…ook niet oké. Maar verder? Geen flauw idee. Stel nu even dat je op LinkedIn opzoek gaat naar iemand die jouw probleem op kan lossen. Ja? Ben je in de juiste mindset?

Loodgieter 1

Het eerste profiel wat je tegenkomt is duidelijk van een loodgieter. Die heb je nodig! Hij schrijft:

Ik ben een generalist op het vlak van alles wat met buizen en afvoer en water te maken heeft. Ik kan van alles oplossen, omdat ik veel ervaring heb met grote en kleine klussen. Of het nu om werk in de keuken, de garage of de badkamer gaat, je mag me bellen en dan laat ik graag weten of ik u kan helpen. Ook voor bedrijven! En mocht u op zoek zijn naar een loodgieter om in dienst te nemen, daar sta ik ook voor open.

Loodgieter 2

Het tweede profiel dat je tegenkomt is van een andere loodgieter:

Heeft u een probleem in uw badkamer? Lekt het toilet, loopt het afvoerputje niet goed door? In mijn twintigjarige carrière als loodgieter, heb ik me gespecialiseerd in het aanleggen van badkamers en het oplossen van problemen die onverhoopt de kop opsteken. Ik kom vrijblijvend (binnen een straal van 30 kilometer) het probleem met eigen ogen bekijken, waarna we afspraken maken over de prijs en het tijdspad.

Denkstappen

Onze vraag is nu: voor welke loodgieter zou je kiezen? We gokken erop dat de meesten voor nummer 2 gaan. Want zij beschrijft heel duidelijk wat ze doet, voor wie ze dat doet en hoe zij te werk gaat. De eerste loodgieter blijft in algemeenheden steken en daardoor krijg je niet het gevoel dat hij jouw probleem begrijpt en op kan lossen. En je vraagt je meteen af wat hij heel goed kan.

Wat wij toevallig weten is dat deze twee loodgieters exact even goed zijn op alle vlakken. En dat zou jij ook kunnen bedenken als je er even bij stil staat. Maar dat doe je niet meteen, dat vereist een extra denkstap. Hoe dan ook: jouw brein heeft zo ongeveer onbewust al een keuze gemaakt. Je hebt de loodgieters op basis van hun samenvatting in hokjes geplaatst.

Alle opties open?

Nu vragen we aan jou om een extra denkstap te maken. Stel: je bent toe aan een nieuwe opdracht.

Je zoekt al langere tijd een opdracht als interimmer. En je wilt alle opties openhouden, want ja…het is wel de bedoeling dat je snel een nieuwe opdracht vindt. Dat snappen wij. En toch…

Bang?

Toch is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat iedereen in hokjes denkt: https://www.quest.nl/mens/psychologie/a33022873/waarom-denken-mensen-in- hokjes/

Een te breed opgesteld LinkedInprofiel wekt verwarring op. Denk maar aan die loodgieter. Als je duidelijk durft te zijn en keuzes maakt, heb je een veel grotere kans op de juiste opdracht. Mensen denken nu eenmaal in hokjes, dat is makkelijk en snel, het kost weinig mentaal vermogen en toch kunnen we direct een inschatting maken van die ander. Op die manier kunnen we snel besluiten of we wel of geen contact willen. Recruiters en HR- professionals zijn mensen, mogelijke opdrachtgevers net zo goed. Zodra jij zelf weet wat je wilt en dat op een duidelijke manier uitdraagt, kun je hen dus ook direct op het goede been zetten. Dit klinkt logisch, maar het valt niet altijd mee om het ook in de praktijk te brengen. Omdat je ‘bang’ kunt zijn dat je kansen laat liggen.

Kies!

Ons advies: kies! Wees duidelijk! Ga je voor het ondernemerschap? Profileer jezelf dan ook zo!

Kortom: maak gebruik van het feit dat iedereen in hokjes denkt. Zodra het eerste contact is gelegd, kun jij nog duidelijker maken waar je nog meer goed in bent. Je staat dan in ieder geval al met een been binnen en dat vergroot je kansen op een nieuwe opdracht aanzienlijk!

Elton Backx

Elton is inmiddels vijf jaar ondernemer en sinds 2020 samen met zijn compagnon Maurice van Dijk heeft hij De Heren Van Werk (www.deherenvanwerk.nl). De Heren Van Werk houden zich bezig met loopbaancoaching, ondernemerscoaching en LinkedIn. Dat laatste onderdeel is waar Elton zich sinds 2013 in gespecialiseerd heeft. Hij geeft veel trainingen, workshops over sales en marketing via LinkedIn aan zzp’ers, start- en scaleups en internationale salesteams. In zijn blogs wil hij je soms handvatten geven over hoe LinkedIn in te zetten en soms inzichten geven over zijn eigen ontwikkeling binnen zijn onderneming.

Bekijk alle artikelen van Elton Backx →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.