Elimineren kun je leren!

Vandaag geef ik je tips over elimineren. Moeilijk woord voor weglaten. Ermee kappen. Stoppen. Afscheid nemen. Ook dat gaat je bedrijf redden.

Waarom? Je hebt als ondernemer verschillende petten op. Bijvoorbeeld coach, maar ook marketeer, boekhouder, verkoper, inkoper en ga zo maar door. Wil je klein blijven en vooral de dingen zelf blijven doen… hou het dan lekker bij het oude.

Heb je de wens om te groeien? Focus dan. Ik wéét dat je het liefst focust op één ding: je eigen vakgebied. Maar dat heeft geen zin als je niet ook focust op het verkopen van je handeltje. Dat kan niemand zo goed als jij, althans, de kérn moet bij jou vandaan komen. Alle andere zaken hebben minder prioriteit. Echt! Dus als het enigszins kan: elimineren die hap. En uitbesteden.

Lukt dat echt niet?

Dan wil ik je alsnog een hart onder de riem steken. Zorg dat je in ieder geval het wiel niet opnieuw gaat lopen uitvinden! (NB: dit is alvast een aankondiging dat ik binnenkort met iets nieuws kom voor die ondernemer die het allemaal zelf wil doen maar wel met bewezen strategieën ;). Ben je al nieuwsgierig? … antwoord dan met “ja”… dan hoor jij wellicht tot die gelukkigen die ik alvast een preview ga geven…)

Waar was ik? Oja.

1. Zorg in ieder geval dat je afleiders en aandacht-slurpers uitbant

Zoveel als mogelijk. E-mail, social media, onverwacht bezoek. Zeker als je nu vanuit huis werkt. De kantoordiscipline raakt toch een beetje uit zicht, merk jij dat ook? In de praktijk zie ik, en zag ik altijd al, dat teveel ondernemers zich bovendien laten leiden door de activiteiten die voortkomen uit de inbox. Dat lijkt heel klantvriendelijk. Je reageert snel en spontaan. Maar krijg je ook echt gedaan wat je in eerste instantie in gedachten had?

Op welke manier kun jij zorgen dat je meer focus aanbrengt binnen je bedrijf?

2. Maak je aanbod overzichtelijk

En dan je aanbod. Te vaak zie ik ondernemers die mega veel diensten aanbieden. Een wirwar aan activiteiten. WAAROM?! Ik zeg er – voor nu – even één ding over. Elimineren. Ook als het gaat om je aanbod. Maak het jezelf en je klant gemakkelijk.

3. Een belangrijke vraag om jezelf te stellen

Punt drie. Een klant vroeg mij vandaag of het slim was om aan te sluiten bij een netwerk. Dan vraag ik altijd; leidt dit jou dichter naar je doel? Is het antwoord daarop: “nee”? Niet doen dus.

4. Kritisch kijken naar je werkprocessen

Tot slot. Kijk kritisch naar je werkprocessen en automatiseer zoveel mogelijk. Elimineer blaadjes, kladjes, overzichtjes. Zorg voor een duidelijke structuur in je computer, op je bureau en daardoor in je hoofd. Dat werkt een stuk sneller en beter. Waardoor je uiteindelijk ook weer meer ruimte hebt voor die gezelligheid… maar dan wel onder jouw voorwaarden en passend in jouw agenda.

Ik ben benieuwd. Hoe voelt het voor jou om dit zo te lezen?

Jolanda Wicherson
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →