Het placebo-effect in ondernemen

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Een goedkoop huiswijntje gepresenteerd als een exclusieve Grand Cru waarderen wij mensen als super waardevol. Omdat de wijnexpert het gezegd heeft. En we hem ‘geloven’.
Net als het neppilletje van de dokter. Het pilletje zonder enige werkzame stof doet uitstekend zijn werk. Omdat de patiënten het ‘geloven’. Nepmedicatie doet deurtjes open in je hoofd die leiden tot herstel.

Wat moet jij hiermee als ondernemer?

Simpel. Als je gelooft dat iets waardevol voor je is, gaat er een kamertje in je hersenen openen waardoor het ook écht zo gaat zijn.
En andersom, als je niet gelooft, gaat dat deurtje dicht.
De hersenen zijn super plooibaar. Je kunt daarom maar net zo goed positief mentaal boekhouden. Wanneer je denkt dat het een lastige coronatijd wordt, dan wordt het lastig. Wanneer je denkt dat het kansen biedt, dan gaan andere deurtjes in je hoofd open.
Iedereen kent scheepsmagnaat Aristoteles Onassis. Misschien alleen maar omdat hij met Jackie Kennedy getrouwd was. Hij deed een positief hersenluikje open in een tijd na de Tweede Wereldoorlog toen de meeste ondernemers nog voor pampus lagen. Schepen lagen op de kade en werden voor een appel en een ei verkocht. Omdat Onassis voorzag dat de wereldhandel vroeg of laat weer op gang zou komen – een positieve gedachte in zijn bovenkamer (!) – kocht hij tienduizenden schepen ter wereld op. En werd hij de wereldberoemde scheepsmagnaat. Onassis geloofde. Deed aan positief boekhouden. Geloofde in het effect van zijn gedachten.

Wat je gelooft en wat je denkt is vaak sterker dan het medicijn dat je inneemt.

Zomaar een paar tips en inzichten:

  • Focus altijd op wat je wilt in plaats van dat wat je niet wilt, dit om te voorkomen dat je eigen denken je grootste vijand wordt.
  • Focus op mogelijkheden.
  • Want ook nu liggen er kansen zat als je ‘gelooft’.

Ik nodig je uit je eigen placebo-effect te creëren. Door je gedachten in te zetten om bijvoorbeeld te groeien.
Omring je met mensen die positief gestemd zijn.
Mensen waarbij het glas half (of meer dan half) vol is.

In mijn boek ‘Geef je bedrijf een Kickstart’ ontdek je hoe belangrijk dat is.
Je bestelt het hier (vanwege mijn verjaardag) alleen voor verzend- en administratiekosten.
Wat nou, niet geloven?

Avatar foto
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →