Hoger scoren in Google in de Covid-19 periode? 10 praktische tips

2020 en nieuwe klanten aantrekken. Terugblikkend op het jaar 2020 is dat plan nogal in de soep gelopen. Althans, voor veel zzp’ers. Covid-19 gooide roet in het eten. En helaas nog steeds. Gelukkig ben jij als zzp’er niet bij de pakken neer gaan zitten en zoek je door naar nieuwe online kansen.

Juist in deze periode is online vindbaar zijn van cruciaal belang. Je kunt dan wel een prachtige website hebben, maar dat levert weinig omzet op wanneer je niet hoog scoort in Google. Dit heeft alles te maken met SEO.

10 praktische SEO tips voor je website

Houd Google te vriend door op een gezonde manier de zoekmachineoptimalisatie toe te passen op je website. Natuurlijk is spammen niet de bedoeling, dit wordt hard afgestraft door Google. En dat is niet wat je wilt. Het enige wat je wilt, is goed zichtbaar zijn in Google en zo nieuwe klanten aantrekken.

Maak gebruik van deze 10 tips om hoger te scoren in Google.

  1. Breng de huidige situatie in beeld

Meten is weten. Zeker wanneer je tijd en energie in het SEO optimaliseren wilt steken, is het belangrijk dat je weet wat het startpunt is. Met handige SEO tools als Ahrefs & Mozbar kun je snel en efficiënt handige gegevens meten:

  • Op welke zoekwoorden scoort je website momenteel?
  • Welke zoekwoorden scoren in de top 3?
  • Welke zoekwoorden zorgen voor de meeste bezoekers?

Je wilt het liefst dat je website op de 1ste pagina verschijnt wanneer potentiële klanten zoeken op bijvoorbeeld ‘grijze hoekbank’. En nóg liever op plek 1, 2 of 3. De onderstaande tips helpen je hier verder mee.

  1. Ontdek wat de online content kansen zijn

Waar zoeken je potentiële klanten op? Wat vindt jouw doelgroep interessant? Zorg ervoor dat je relevante content creëert. Zo bereik je de juiste doelgroep.

In handige SEO-tools kun je vaak ontdekken wat relevante zoekwoorden zijn. Hier wordt ook het zoekvolume per maand aangegeven (= hoeveel zoekopdrachten per maand). Laat het zoekvolume overigens niet té leidend zijn

Bij een zoekvolume van 5.900 per maand is het concurrentiegehalte logischerwijs veel hoger. Een specifiek zoekwoord met een volume van 90 per maand kan veel interessanter zijn.

  1. Schrijf relevante content

Denk vanuit je doelgroep. Dat is focus nummer 1. Wat zoeken zij voor informatie op? Wat voor producten vinden zij interessant? Let erop dat de content niet alleen gefocust is op het verkopen van diensten of producten. Vragen beantwoorden in de pré aankoopfase van bezoekers is nét zo belangrijk. Zo win je vertrouwen en wie weet kun je ze overtuigen tot aankoop.

  1. Optimaliseer de content

Allereerst schrijf je de content voor de bezoeker. Die moet uiteindelijk een klant worden. Maar ook Google wilt graag weten waar de pagina over gaat. Zo kan hij inschatten wat het onderwerp van de tekst is en wat de kwaliteit van de tekst is. Een SEO tekstschrijver weet precies de juiste balans te vinden tussen Google en de bezoeker. Extra belangrijk om de focus zoekwoorden dus te noemen in de tekst.

Zo help je Google de pagina te begrijpen:

  • Gebruik altijd de H1 kop voor de titel
  • Gebruik altijd de H2 koppen voor de subtitels
  • Noem de zoekwoorden in de H1 kop en H2 kop
  • Zet de zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst
  • Sla afbeeldingen op met het zoekwoord in de naam (Google leest dit!)
  1. Breng interne links aan binnen je website

Door binnen je website intern te linken naar andere pagina’s, boost je deze pagina’s. Stel je verwijst vanaf diverse pagina’s naar één pagina, dan vertel je als het ware aan Google dat dit een belangrijke pagina is.

Ga je met interne linkjes aan de slag, let er dan wel op dat je met de juiste zoekwoorden linkt. Link alleen met zoekwoorden die relevant zijn voor de pagina waar je naar gaat linken.

  1. Verhoog de autoriteit van je website

Door externe verwijzingen te vergaren, stijgt de autoriteit van je website. Des te hoger de autoriteit van je website, des te beter Google je website waardeert. Piece of cake zou je denken. Natuurlijk komen hier wel wat voorwaarden bij kijken:

  • Zorg voor relevante externe verwijzingen: de website die naar jouw website gaat verwijzen, moet wel relevant zijn voor jouw branche. Een fietsenwinkel die naar een schoonheidssalon verwijst, ziet Google niet als relevant.
  • Verzamel alleen externe links van sterke websites: verwijst een sterke website naar jouw website, dan maakt dat indruk op Google. Blijkbaar is jouw website interessant genoeg om een verwijzing te krijgen van deze sterke website.

Een manier om aan deze externe verwijzingen te komen, is door externe blogposts te schrijven. Schrijf een interessant stuk en benader vervolgens deze relevante, betrouwbare websites voor een verwijzing.

  1. Deel sitemaps en robots.txt goed in

Google wilt je website graag goed begrijpen. Daarom zaak om een sitemap aan te maken. Voeg een XML-bestand toe aan je website. Hierin vertel je haarfijn uit welke pagina’s je website bestaan en wat de hiërarchie is. Zo help je Google om je website te crawlen en te begrijpen.

Wil je dat een bepaalde pagina niet wordt geïndexeerd door Google, voeg dan een robots.txt toe. Dit bestand verhindert de crawler de toegang tot deze pagina. Een robots.txt kan handig zijn wanneer een pagina tijdelijk offline is of wanneer er bewust dubbele content op te vinden is.

  1. Laadsnelheid van de website verbeteren

Een langzame website, zelf vind je dit hoogstwaarschijnlijk ook zeer hinderlijk. Google vindt de laadsnelheid van een website steeds belangrijker. Hoe sneller je website is, hoe groter de kans dat je website hoger in de ranking komt.

Zorg dus voor een optimale snelheid van je website. Zowel voor de desktop versie als voor de mobiele versie.

  1. Zorg ervoor dat je lokaal vindbaar bent

In de omgeving vindbaar zijn, is natuurlijk ideaal. Potentiële klanten vinden het prettig om een showroom of winkel in de omgeving te kunnen bezoeken. Zorg er daarom voor dat je lokaal goed vindbaar bent.

Lokaal vindbaar zijn kan heel eenvoudig door een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken. Vul hier alle gevraagde gegevens zo specifiek mogelijk in. Wanneer een potentiële bezoeker op je bedrijfsnaam googelt, dan verschijnt jouw Google Mijn Bedrijf pagina aan de rechterkant van het scherm.

Wanneer iemand bijvoorbeeld googelt op dienst + plaatsnaam (bijvoorbeeld ‘tandarts Den Haag’), dan verschijnt je bedrijf in de Google Maps (local) Pack.

  1. Meet de resultaten

We begonnen met ‘meten is weten’. Na het uitvoeren van de bovenstaande tips is het belangrijk om het uiteindelijke resultaat ook te weten. De SEO resultaten kun je eenvoudig meten in Google Analytics. Hier kun je het volgende eenvoudig bijhouden:

  • Het aantal bezoekers in X tijd
  • Via welke URL de bezoekers binnen zijn gekomen
  • Op welk zoekwoord zij hebben gezocht
  • Hoe lang zij op de website verbleven

Nog interessanter is natuurlijk om te weten of zij ook daadwerkelijk interessante acties (conversies) hebben uitgevoerd. In Google Analytics kun je hiervoor doelen instellen. Zo kun je precies meten hoeveel bezoekers een whitepaper hebben gedownload of een contactformulier hebben ingevuld.

Nieuwe kansen = nieuwe klanten

De pandemie heeft iedere ondernemer aan het denken gezet. Waar liggen onze kansen nu en hoe houden we ons hoofd boven water? Door een zoekmachine vriendelijke website te creëren, ontstaan er veel kansen voor je onderneming. Een online marketing bureau kan een katalysator zijn om deze kansen snel te benutten. Zorg ervoor dat je online vindbaar bent voor de juiste doelgroep, tijdens Covid-19 én na Covid-19.

Reinier Bus

Reinier Bus is online marketeer bij Search Signals. Search Signals helpt bedrijven bij het bereiken van de doelgroep in iedere fase van de customer journey. Reinier houdt zich bezig met de dynamische wereld van zoekmachine marketing waarbij nieuwe ontwikkelingen niet lang op zich laten wachten.

Bekijk alle artikelen van Reinier Bus →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →