Investeren of niet: that’s the question!

Je hoort het iedereen zeggen: de kosten gaan voor de baten uit. En dat klopt ook. Maar zoals altijd met die statements: het is makkelijk gezegd. Je moet ook investeren om te laten renderen. We gaan er maar even vanuit dat jij geen bodemloze geldput hebt en dat je je bedrijf wilt laten groeien. Op welke manier dan ook. In omzet, in aantallen klanten, in kwaliteit, in whatever. Wat jij wilt voor jouw onderneming. Waar geef je je schaarse middelen dan aan uit? Verwacht geen kant en klaar antwoord in dit artikel… want -surprise surprise- dat bestaat gewoon niet.

Maar met deze vier vragen, kom je wel een stapje verder. Al is het maar omdat het herkenbaar is en je na het lezen weet dat je niet de enige bent die twijfelt. Soms is het gewoon al fijn om te weten hoe andere ondernemers tegen iets aankijken. En dat maakt beslissen beslist makkelijker! 

Vraag 1: moet ik nu al investeren? 

Stel je bent net begonnen en je wilt dat potentiële klanten buiten je eigen netwerk van oud-collega’s, vrienden en familie komen. Echt nieuwe klanten zeg maar. Dan kun je jezelf afvragen of dat NU moet of dat je de investering van een echt professionele website nog uit wilt stellen. Heb je het geld? Dan is het het overwegen waard om meteen door te pakken. Het duurt natuurlijk even voordat iedereen jouw website snel vindt en ook meteen jouw product of dienst afneemt. Wellicht heb je voor nu een prima omzet met je bestaande klanten, maar wil je eerst een buffer opbouwen. Heb je het geld (nog) niet? Wacht dan gewoon nog even! 

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Vraag 2: Doe ik het nu meteen goed of kies ik voor een tussenoplossing?

Voortbordurend op bovenstaande: Als je het meteen goed kunt doen, moet je het niet laten. De tussenoplossing kost ook geld, maar rendeert waarschijnlijk minder. Als je een luxe taxibedrijf aan het opstarten bent, is een tussenoplossing waarschijnlijk de doodsteek voor jouw plan. Als je met een aftands tweedehandsje rond gaat rijden, is de kans klein dat je als luxe wordt ervaren. Dan is het beter om even pas op de plaats te maken en zeker niet voor de tussenoplossing te kiezen. 

Vraag 3: Hoe rechtvaardig ik een investering?

Op de een of andere manier moet je het rendement berekenen om je investering al dan niet te rechtvaardigen. Stel je zit elke week uren te zwoegen op excellijstjes, factuurtemplates en kilometeradministratie. Het is je ding niet, maar je hebt nog niet de middelen om het bij een fancy boekhoudkantoor neer te leggen. Dan kan een investering in bijvoorbeeld een goedkoop boekhoudprogramma, of een klein abonnement bij een administratiekantoor, toch een te rechtvaardigen beslissing zijn. Het rendeert in tijd, tijd die je kunt besteden aan bijvoorbeeld je eigen marketing of het uitbreiden van je netwerk. Bijkomend voordeel: het vermindert je stress.

Vraag 4: hoe weet ik of ik de juiste keus maak?

Dé vraag der vragen! Laten we duidelijk zijn: dat weet je nooit honderd procent zeker. Dan zou ondernemen wel heel makkelijk zijn voor iedereen. Eén ding is wel zeker. Als je eeuwig blijft twijfelen over een investering, gaat er niets gebeuren. Durf te kiezen! Bij twijfel niet doen, maar als de twijfel blijft bestaan, moet je het wellicht gewoon wel doen. Spar met anderen, maar wees niet bang om je eigen (gecalculeerde) beslissingen te nemen. Kies waar je je geld in wilt investeren en denk in de breedte als je het over rendement hebt. 

Samengevat: waarschijnlijk heb je nog niet hét antwoord op jouw prangende vraag of je nu moet investeren, terwijl de middelen nog schaars zijn. Hopelijk helpt het wel om tot een antwoord te komen. En, zonder onszelf te willen verkopen, ondernemingscoaching kan ook een goede renderende investering zijn…mocht het nog niet op je lijstje met twijfels staan.

Elton Backx

Elton is inmiddels vijf jaar ondernemer en sinds 2020 samen met zijn compagnon Maurice van Dijk heeft hij De Heren Van Werk (www.deherenvanwerk.nl). De Heren Van Werk houden zich bezig met loopbaancoaching, ondernemerscoaching en LinkedIn. Dat laatste onderdeel is waar Elton zich sinds 2013 in gespecialiseerd heeft. Hij geeft veel trainingen, workshops over sales en marketing via LinkedIn aan zzp’ers, start- en scaleups en internationale salesteams. In zijn blogs wil hij je soms handvatten geven over hoe LinkedIn in te zetten en soms inzichten geven over zijn eigen ontwikkeling binnen zijn onderneming.

Bekijk alle artikelen van Elton Backx →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →