Verantwoordelijkheid, of toch niet?
Als ondernemer maak je mooie periodes mee en er zijn momenten dat het allemaal even tegen zit. De tegenslagen kunnen elkaar snel opvolgen en dan is het ondernemer zijn niet altijd even leuk. Hoe kan jij nu beter met deze omstandigheden omgaan, er sneller uitkomen en zelfs minder laten voorkomen? Dit heeft alles met 100% verantwoordelijkheid nemen te maken. Nu nemen ondernemers gemiddeld genomen al veel verantwoordelijkheid voor hun business. Toch wil ik jou challengen en zeggen dat er maar zeer weinig ondernemers zijn die écht 100% verantwoordelijkheid nemen.
Slachtoffer
Wat ik té vaak meemaak in mijn trainingen en coachpraktijk is dat ondernemers de schuld van de tegenvallende resultaten geven aan de externe omstandigheden zoals de economie, wetgeving, de klant begrijpt het niet, de concurrentie is te groot, enz. Dit kost veel energie en helpt niet om oplossingen te vinden. Als ik dan zeg dat dit gedrag die van een slachtoffer is, ervaren velen dit in het begin als een schop tegen het zere been zijn. “Ik ben toch ondernemer, en heb per definitie al geen slachtoffer houding!!“ En dit is al direct een kenmerk van een slachtoffer, hij voelt zich aangevallen en gaat zich verdedigen.
Leiderschap
Wat veelal vergeten wordt is écht 100% verantwoordelijkheid nemen, persoonlijk Leiderschap tonen, voor de situatie waarin je zit. En met 100% bedoel ik geen 95, geen 99 en zeker geen 99,9%! Het is 100% of niet en daar zit ‘m vaak het probleem met echt succes hebben of niet.
Wat bedoel ik nu precies met 100% verantwoordelijkheid? Het proces is vrij simpel. Resultaten (goede en tegenvallende) komen voort uit acties die jij daarvóór genomen hebt. Die acties zijn weer ontsproten uit de gevoelens die jij eerder had over een bepaalde situatie (werk, geld, relatie, taak enz.). Deze gevoelens zijn ontsprongen uit jouw eigen gedachten en overtuigingen. En als je dit dan in de juiste volgorde zet ziet het er als volgt uit. Je hebt je eigen gedachten en overtuigingen. Jouw gedachten en vooral je overtuigingen genereren je gevoelens, en deze gevoelens bepalen voor een ontzettend groot deel jouw handelen, je acties. En vanuit deze acties komen de resultaten voort.
De nieuwe Gen heet Vertra
Als de resultaten je niet bevallen geeft dat weer bepaalde teleurstellende gevoelens. De meeste mensen gaan dan nog harder werken vanuit die teleurstellende gevoelens, maar vergeten één stap terug te gaan naar de basis. En de basis ligt in je eigen gedachte en overtuiging.
Implementeer de nieuwe Gen (genaamd Vertra) voor jezelf. Durf te Vertra-Gen als het resultaat tegenvalt. Ga niet in een reactieve modus, maar wees juist pro-actief door stil te staan. Pak die Leiderschap. Haal eens diep adem en ga naar binnen. Heb de moed om in de spiegel te kijken. Stel jezelf vragen als:
- Hoe dacht ik en vooral wat waren mijn overtuigingen over die situatie of klant?
- Wat waren mijn gedachten en overtuigingen voorafgaand aan de tegenvallende situatie?
- Hoe ging ik het gesprek in?
- Waarom wilde ik deze opdracht?
- Voor het geld of vanuit mijn passie?
- Dacht ik in tekorten of was ik bezig met een positieve intentie?
- Voelde ik vooraf al ergens een kleine angst of hapering?
Neem hier even de tijd voor, kijk ernaar en leer ervan. Het gaat je zeker verder helpen voor de toekomende periode. Je wordt veel meer bewust van je eigen gedachten en overtuigingen en je kunt eerder ‘ingrijpen’ op het proces en dan doen waar je echt goed in bent. Je creëert zo veel bewuster je eigen resultaten. Je bent nu de Creator (cirkel van Invloed) i.p.v. het Slachtoffer (cirkel van Betrokkenheid).