Money is in the list

Ik ben pas een paar jaar geleden begonnen met het verzamelen van mailadressen.

Echt super jammer. Mijn tip is altijd om daar vanaf dag 1 mee te beginnen.

Money is in the list!

Veel ondernemers zetten altijd alleen maar een inschrijfformulier op hun website en houden er dan mee op. Ze investeren er niet in. Natuurlijk, een inschrijfformulier is onmisbaar, het is het begin, maar zo gaat het heel lang duren tot je een aardige lijst hebt.

Het opbouwen van een e-maillijst en een succesvolle e-mailcampagne kan een grote uitdaging zijn, maar dat hoeft niet.

Gebruik handige software en een mooie weggever.

Geef in ruil voor een e-mailadres iets weg waar je ideale klant direct mee geholpen is.

Dat is DE manier om een band op te bouwen.

Een gratis weggever is bedoeld om op korte termijn veel waardevolle e-mailadressen te verzamelen. In ruil voor zijn contactgegevens krijgt je bezoeker een cadeautje. Dit cadeau is iets waar jouw ideale klant direct mee geholpen is. Dit brengt je veel meer dan alleen het adres van je bezoeker, je start namelijk direct met het opbouwen van de relatie. Je geeft je ideale klant alvast een voorproefje van jouw hulp, jouw expertise, jouw kennis en jouw persoonlijkheid. Speel hierbij dus volledig in op de behoefte van jouw ideale klant.

Wat zou je aan kunnen bieden als gratis weggever op je website? 

  • Een e-book met informatie of tips om te downloaden;
  • een aantal extra artikelen met informatie of tips om te downloaden;
  • een korte online cursus waarin je een voorproefje van je aanbod geeft;
  • het eerste hoofdstuk van een groter boek, of een e-book;
  • een serie video’s over een bepaald onderwerp;
  • toegang tot een beveiligd deel met extra waardevolle informatie op je website;
  • een aantal voorproefjes van je aanbod (bijvoorbeeld een serie kaarten die je kunt downloaden als je grafisch ontwerper bent, een mooie fotoserie voor een fotograaf, een serie recepten met een bepaald ingrediënt als je kookworkshops geeft, tips over het kiezen van een passend drankje bij een gerecht voor in een restaurant, et cetera);
  • een (marketing)kalender om te downloaden;
  • een gratis adviesgesprek;
  • een infographic om te downloaden als pdf;
  • een zoomgesprek van een aantal minuten.

Wees creatief en bereid het goed voor. Het is altijd beter als je er maar één keer werk, tijd en aandacht aan hoeft te besteden, dus geef bij voorkeur iets weg dat je vaker kunt gebruiken.

Verschillende persoonlijke gesprekken via zoom of skype zullen je op de lange termijn meer kosten, dan wanneer je een paar dagen reserveert om aan een standaard weggever te werken die vaker gedownload kan worden.

Geef iets weg wat volledig op de ideale klant gericht is.

Als iedereen het leuk of interessant vindt wordt het misschien vaker gedownload, maar levert dat wel de mensen die jij op je lijst wilt hebben?

Zijn dat ook de mensen die jouw product of dienst zullen kopen?

Waarschijnlijk niet.

Je kunt beter een lijst van tweehonderd geïnteresseerden hebben, dan een lijst van tweeduizend die nooit wat met je nieuwsbrief zullen doen. Zet bij het inschrijfformulier voor de gratis weggever wel altijd dat ze zich daarmee ook inschrijven voor je nieuwsbrief, uiteraard weer op een creatieve manier.

Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →