Ondernemen is als genieten van het warme badwater

Ik ben van het vooruitkijken, maar zo aan het einde van jaar gaat het bijna vanzelf: even achteromkijken, terugblikken, de boel op een rijtje zetten. Overpeinzen. Wat ging er goed, wat ging er niet goed. Zonder daar meteen hele harde conclusies aan te verbinden. Ondernemen is spannend, zeker het afgelopen jaar. Op een gegeven moment dacht ik zelfs ‘voor wie ben ik nou eigenlijk aan het werk?’ 

Voor de verhuurder van ons mooie kantoor, de prachtige inrichting, voor de website, voor onze marketing, voor de accountant? Zo voelde het soms wel eerlijk gezegd. Al die kosten… dat vond ik spannend. En toch hebben Maurice en ik knopen doorgehakt, focus aangebracht. Willen we onze klanten goed kunnen ontvangen? Ja! Daar moeten we dan ook voor willen betalen. Willen we goede administratieve en financiële processen? Ja! Kost geld. Willen we nog meer lokaal werken? Graag! Dan moeten we daarop inzetten in onze communicatie…je raad het al, dat is ook niet gratis. We hebben het afgelopen jaar focus aangebracht en daar onze middelen op ingezet. En het is een enorm cliché, maar de kosten gaan echt voor de baten uit. 

Onbewust bekwaam

Als ik terugblik naar een jaar geleden en nu, kan ik niet anders zeggen dan dat we onze draai hebben gevonden. De draai waar we op gehoopt hadden, maar waar we ook constant aan gewerkt (en in geïnvesteerd) hebben. Bewust kiezen levert op! We krijgen langzaam maar zeker wat we willen. We zijn zichtbaar, ook lokaal. Onze online uitstraling klopt met wat we offline doen en zijn. We hebben onze zakelijke maatjes gevonden in samenwerkingspartners. Mensen gunnen ons werk, net zoals wij het aan hen gunnen. We gingen van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam, ik denk dat dat het gevoel van het afgelopen jaar ondernemen goed omschrijft. 

Ellende

Natuurlijk leunen we niet achterover, maar als ik omkijk denk ik ‘wauw’ en kan ik zeker genieten. Het is net als met een verbouwing van je badkamer. Je zit lang in de ellende, weer douchen bij de buurman. Het kost handenvol geld en je moet honderden keuzes maken en knopen doorhakken. De viezigheid in huis, de deadlines die niet gehaald worden, miscommunicatie met de aannemer…noem het allemaal maar op. Maar als je dan eindelijk geniet van het warme badwater, weet je: het is het allemaal waard geweest! 

Elton Backx

Elton is inmiddels vijf jaar ondernemer en sinds 2020 samen met zijn compagnon Maurice van Dijk heeft hij De Heren Van Werk (www.deherenvanwerk.nl). De Heren Van Werk houden zich bezig met loopbaancoaching, ondernemerscoaching en LinkedIn. Dat laatste onderdeel is waar Elton zich sinds 2013 in gespecialiseerd heeft. Hij geeft veel trainingen, workshops over sales en marketing via LinkedIn aan zzp’ers, start- en scaleups en internationale salesteams. In zijn blogs wil hij je soms handvatten geven over hoe LinkedIn in te zetten en soms inzichten geven over zijn eigen ontwikkeling binnen zijn onderneming.

Bekijk alle artikelen van Elton Backx →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.