Helaas stijgen de corona besmettingscijfers weer en roept het kabinet op om weer thuis te gaan werken. Ook zzp’ers moeten er weer aan geloven. Thuiswerken brengt allerlei vragen met zich mee. Bijvoorbeeld over welke kosten je allemaal aftrekbaar mag maken bij thuiswerken. Maar ook hoe je tijdens het thuiswerken toch een goede balans tussen werk en privé kunt houden. Daar zijn op ZZP Barometer al goede stukken over gepubliceerd. In dit artikel gaan we het hebben over enkele tools die je kunnen helpen het thuiswerken te vergemakkelijken.
Samenwerken aan een project
Voor zzp’ers is er een gratis versie van Slack. Dit is een chatplatform waarbij je via kanalen meerdere groepschats kunt aanmaken. Er zit ook een belfunctie in. Als je een chatruimte hebt aangemaakt kan je zelf bepalen via welk kanaal je met wie gaat chatten en houd je de regie over je verschillende projectgroepen.
Ook een handige tool om samen te werken is Trello. Hiermee kan je projecten managen. Je kunt het zien als een groot digitaal prikbord waar je zaken kunt categoriseren op diverse borden. Je kunt met meerdere personen tegelijk op de borden werken. De borden heten bijvoorbeeld ‘nog te doen’, ‘mee bezig’ en ‘gedaan’. Trello is gratis. Wil je koppelingen met andere diensten (bijvoorbeeld Slack), dan is er ook een uitgebreide versie die ook meer opslagruimte biedt.
Vergaderen via Teams, Zoom of Skype
Het grootste gemis van thuiswerken is fysiek elkaar niet kunnen ontmoeten, elkaar niet kunnen zien, elkaar niet in de ogen kunnen kijken. Er zijn wel oplossingen voor, ook al blijven die surrogaat, maar je kunt met elkaar videobellen. Bijvoorbeeld via Teams, Skype of Zoom.
Microsoft Teams is de hub voor teamsamenwerking in Microsoft 365. Het is een soort virtuele meetingroom waar je kunt overleggen, videobellen en meer. Datzelfde geldt voor Zoom. Zoom is een eenvoudige gratis videobeldienst die goed werkt. Er waren veiligheidsproblemen, maar die zijn inmiddels opgelost. Skype is een andere veelgebruikte videobeldienst. Het werkt op nagenoeg alle typen computers, mobieltjes en tablets.
Samenwerken en bestanden delen
Als je samenwerkt zal je informatie met elkaar moeten delen. Soms zijn dat (grote) digitale bestanden en dan is het handig om die te delen via Google Drive. Je kunt je documenten heel eenvoudig delen met collega’s. Je kunt toestemming verlenen om het document te bewerken. Op die manier blijft er 1 versie van het document maar worden wel de wijziging per bijdrager bijgehouden en er wordt altijd automatisch een backup gemaakt.
Je eigen valkuil: discipline
Als je niet in groepsverband werk, dan zal je zelf jouw werkpad voor de dag uit moeten stippelen. Dat vergt discipline en sommige zzp’ers kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken. Via Todoist kan jij je complete werkdag organiseren. Je kunt je innerlijke rust en mentale helderheid bewaren door alle taken die in je hoofd opkomen direct op je to-dolijst te zetten (waar je ook bent, vanaf welk toestel dan ook). Handig als je weer eens een gouden brainwave hebt die je niet moet vergeten!