Social media is in de afgelopen jaren een onmisbaar deel geworden van marketing. Het is een goede manier om jouw product of dienst online op de kaart te zetten. Niet iedereen is een geboren online social media specialist. Juiste domeinnamen en accounts zijn essentieel voor online vindbaarheid en uitdragen van jouw identiteit. Net als het contact leggen met de juiste doelgroep via de juiste platforms. Hieronder vind je een aantal tips hoe je een goede start kan maken met jouw social media account.
Doel
Welk doel wil jij bereiken met jouw social media account? Wil je nieuwe klanten, een breder bereik, of jouw reputatie en expertise onder de aandacht brengen? Je kunt social media voor vele doeleinden beruiken. Waar ga jij het voor gebruiken?
Wees realistisch in het stellen van uw doeleinden. Kwaliteit gaat boven kwantiteit; u kunt op Twitter wel 2500 volgers hebben, maar als deze niet op uw tweets reageren of retweeten heeft u daar weinig aan. Wie goed zichtbaar blijft en regelmatig actief vindbaar is op social media zal daar uiteindelijk meer vruchtbare zakenrelaties aan overhouden.
Online platform
Er zijn nogal wat verschillende platforms beschiktbaar, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Allemaal met verschillende doeleinden. Afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent, kan je een selectie maken van platforms die voor jouw het meest van betekenis kunnen zijn.
Facebook: naar schatting in Nederland 3,5 miljoen gebruikers, waarbij elke gebruiker gemiddeld 93 vrienden heeft en 77% van de gebruikers wekelijks terugkeert. Facebook komt goed van pas als u bijvoorbeeld niet lang geleden een online winkel bent begonnen in schoenen.
LinkedIn: op LinkedIn kan je jouw ervaring, kwaliteiten en opleidingen op een overzichtelijke manier tonen. Of je je een aannemersbedrijf hebt of een freelance consultant bent, kan je relatief snel jouw online netwerk uitbreiden.
Twitter: is een platform waarmee je korte berichtjes van maximaal 140 tekens kan publiceren. Een platform waarbij mensen op elkaar kunnen reageren en elkaar kunnen volgen. Twitter wordt door bedrijven ook wel gebruikt om vragen en klachten van klanten in behandeling te nemen.
Juiste domeinnaam
Bij de registratie van jouw social media account is het essentieel de juiste domeinnaam te kiezen voor de online vindbaarheid en het uitdragen van jouw product of dienst. Er zijn 1,3 miljard Facebook gebruikers en 240 miljoen actieve Twitter gebruikers, dus de kans dat jouw domeinnaam al gebruikt wordt is redelijk groot. Bij registratie op social media geldt het principe “wie het eerste komt, het eerste maalt”.
Als merkhouder van jouw product/dienst heb je het recht om in actie te komen als iemand anders gebruik maakt van jouw geregistreerde merk. Daarvan is sprake van indien een ander, zonder jouw toestemming, een identiek of overeenstemmend teken gebruikt voor soortgelijke producten of diensten, waardoor gevaar voor verwarring kan ontstaan. Als een ander ook een recht kan laten gelden op een bepaalde account en eerder was, dan kun je als merkhouder geen overdracht afdwingen
Strategie
Een social media strategie, hoe klein dan ook, kan het nodige voordeel opleveren. Het is verstandig er goed over na te denken hoe jij jouw product/dienst online wilt presenteren. Hoe ga jij jouw klanten bereiken? Ga je klanten beantwoorden met vragen of verwijs je ze door naar de klantenservice? Wat wilt uw merk uitdragen?
Zet dit soort zaken op papier en voeg een concreet schema toe waarin staat wanneer u moet inloggen. Plan een aantal vaste momenten in jouw agenda om updates,berichten en discussies te plaatsen en te beantwoorden.
Onderhouden
Eenmaal begonnen met social media is het belangrijk actief te blijven op social media. Als je de eerste maand een hoop berichten plaats, en daarop volgend niets meer update, heeft het een averechts effect. Zoals eerder genoemd is het belangrijk een schema op te stellen en tijd vrij te houden in jouw agenda voor social media. Maar wat als het steeds meer tijd in beslag neemt? Er zijn veel tools online beschikbaar die je de mogelijkheid biedt om berichten te schrijven die pas later online worden geplaatst. Een voorbeeld is Buffer, hierin kan jij tweets en updates vooraf inplannen en zo anticiperen op eventuele drukke tijden.
Bron: Ikgastarten.nl