Vanwege het thema van deze maand – “Marktplaatsen” – publiceert de ZZP Barometer deze maand een aantal interviews met experts en marktleiders op het gebied van marktplaatsen waar je als zzp’er een opdracht kunt binnenhalen. Deze week is Rolf Mol, pionier bij UWV Marktplaats, aan het woord.
1. Hoe is UWV Marktplaats ontstaan en wat is jouw rol?
“UWV Marktplaats is ontstaan in 2007, vanuit de constatering dat a) er via de traditionele aanbestedingen moeilijk te voorzien was in de detacheringsbehoefte (in tijden van hoogconjunctuur krijgen we niet de juiste mensen, in tijden van laagconjunctuur betalen we al gauw te veel) en b) er veel kwaliteit en innovatiekracht zit bij de zzp’er en dat het daardoor interessant is de groeiende zzp-markt rechtstreeks aan te boren en zzp’ers ook rechtstreeks te contracteren.”
“Ik stond als inkoopmanager aan de wieg van UWV Marktplaats en was verantwoordelijk voor de implementatie en verdere ontwikkeling van UWV Marktplaats. Momenteel ben ik als programmacoördinator MVO werkzaam bij Bestuurszaken UWV – deze vragen zal ik dan ook op persoonlijke titel beantwoorden.”
“Het ging (en gaat) dus in de eerste plaats om de kwaliteit en in de tweede plaats om de tarieven, die gemiddeld met zo’n 30% zijn gedaald. De kunst is om te kunnen meeveren met de markt en steeds de beste kwalitieit tegen de beste (dus reële) prijs uit de markt te halen.”
2. Wat zijn de voordelen van UWV Marktplaats voor freelancers, zzp’ers en andere eenpitters?
“Dankzij de marktplaatsmethodiek kunnen zij daadwerkelijk concurreren met grote bedrijven. Een zzp’er maakt evenveel kans op een opdracht als een multinational. In de praktijk wordt ook meer dan de helft gegund aan zzp’ers.”
3. Wat was de grootste uitdaging van de afgelopen jaren bij UWV Marktplaats en (hoe) zijn jullie deze aangegaan?
“De grootste uitdaging was te bewijzen dat het marktplaatsconcept werkt, juridisch houdbaar is en toekomstbestendig. Na ruim 5 jaar succesvol opereren, het winnen van de Dutch Sourcing Award (2010; voor operational excellence) en tientallen volgers, zijn we daar wel in geslaagd.”
4. Wat zien jullie bij UWV Marktplaats momenteel als de grootste uitdaging?
“Die vraag zou je aan UWV Inkoop moeten stellen. In z’n algemeenheid: zorgen dat je blijft doorontwikkelen. Inzichten en techniek schrijden voort. Speel daar op in met marktplaats 2.0, 3.0 enzovoort. Gebruik marktplaats niet alleen voor detachering, maar ook als inkoopalternatief voor andersoortige inkopen, zoals opleiding en training. UWV heeft daarmee succesvol geëxperimenteerd.”
5. Welke tip heb je voor freelancers en zzp’ers die succesvol willen zijn op UWV Marktplaats?
“Schrijf je in, speel goed in op de eisen. Goed lezen wat er gevraagd wordt. Let daarbij op knock-outcriteria! Het is zonde om afgewezen te worden op bijvoorbeeld de lengte van het CV of ontbreken van een referentie. Voldoe je niet expliciet aan een eis, maar heb je wel vergelijkbare kennis/ervaring? Vul ‘NEE’ in maak gebruik van de mogelijkheid een toelichting te geven.”
Feiten
Facts:
– Bestaat sinds november 2007
– Circa 12.000 gebruikers
– Circa 500 opdrachten per jaar
– Gratis gebruik opdrachtnemer mogelijk: ja
– Maximale kosten opdrachtnemer: geen
– Belangrijkste branches:
1. Medisch/arbeidskundig
2. ICT
3. HRM/management