“Van databasemarketeers tot projectmanagers als zzp’er aan de slag”

Avatar foto Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
KPN Zakelijk (John van Vianen) - Interview

Vanwege het thema van deze maand – “Telefonie & internet” – publiceert de ZZP Barometer deze maand een aantal interviews met experts en marktleiders op dit gebied. Deze week is John van Vianen, CEO bij KPN Zakelijk, aan het woord.

1. Wat zijn de belangrijkste activiteiten van KPN Zakelijk, wat zijn de doelstellingen en wat is jouw rol hierbinnen?

“Het leveren van oplossingen aan de zakelijke klant op het gebied van (geïntegreerde) telecom- en IT-diensten om zodoende klanten te ontzorgen en verder te brengen. Mijn doelstellingen liggen op het gecombineerde vlak van het leveren van een solide markt en financiële positie met de ambitie om de beste zakelijke dienstverlener in Nederland te worden. Mijn rol daarin is te vergelijken met een kapitein op een schip: om in deze turbulente tijden met enorme veranderingen in de markt het schip op koers te houden en te navigeren naar de ‘eindbestemming’, waarbij het leuke is dat de veranderingen steeds sneller gaan.”

2. Hoe speelt KPN Zakelijk in op de specifieke behoeften van de groeiende groep zzp’ers – hebben jullie speciale aanbiedingen of kortingen voor deze doelgroep?

“We hebben twee merken in de zakelijke markt gericht op de zzp’er: Telfort Zakelijk als voordeelspeler en KPN Zakelijk als toegevoegde waarde-speler. Beide merken hebben specifieke proposities ontwikkeld, passend bij de behoefte van een zzp’er. Voor het merk KPN Zakelijk hebben we bijvoorbeeld de volgende proposities: (1) het Alles-in-één Zakelijk Pakket: internet, telefonie en interactieve TV in één pakket voor werk en privé; (2) het Ondernemer Totaal Pakket: vast bellen en internet plus mobiel bellen en internet voor één vast bedrag per maand, ook inclusief interactieve TV. Onze strategie is niet specifiek gericht op het geven van speciale kortingen, Telfort Zakelijk biedt sterke proposities op een voordelig prijsniveau en KPN Zakelijk biedt proposities aan met zakelijke meerwaarde-elementen op een iets hoger prijs- en serviceniveau.”

3. Wat zijn de drie populairste producten of diensten die de zzp’er bij KPN Zakelijk afneemt?

#1: Populaire smartphones inclusief een Zakelijk Mobiel-abonnement met onbeperkt bellen en sms’en voor een vast bedrag per maand
#2: Het Alles-in-één Zakelijk Pakket
#3: IT-diensten uit de cloud, zoals Back-up Online en het Internet Veiligheidspakket

4. Wat zijn voor KPN Zakelijk de belangrijkste kanalen en technieken om de zzp’er als klant te vinden en aan zich te binden? En heeft hier een verschuiving in plaatsgevonden sinds jouw aantreden als CEO?

“Ten eerste en toenemende focus op het online kanaal en parallel daaraan de goede distributie “footprint” met eigen XL-winkels om onze zzp-klanten op een zo persoonlijk mogelijke manier van dienst te kunnen zijn. Daarnaast de KPN&Co-blog: op deze blog vertellen wij de verhalen van ondernemers die een nieuwe technologie in de praktijk proberen. Zo hebben 25 ondernemers (waaronder 6 zzp’ers) de afgelopen twee maanden 4G in de praktijk getest. Ook werken wij samen met het Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO), de niet-commerciële belangenbehartiger van de zelfstandig ondernemer in Nederland. En tenslotte ondersteunen wij het ECHTZZP-platform, waar zzp’ers elkaar vinden, praktische tips geven en met elkaar benchmarken.”

5. Wat zie je als jouw belangrijkste wapenfeit sinds het aantreden als CEO bij KPN Zakelijk in januari 2011?

“Mijn belangrijkste wapenfeit is dat ik ervoor heb gezorgd dat het “schip” weer op koers is gebracht met een duidelijke richting naar de toekomst, een solide financiële basis en een organisatie die toegewijd is om de beste dienstverlener te worden en de gezamenlijke doelen te realiseren.”

6. Hoe speelt KPN Zakelijk nu en in de toekomst in op de trend van Het Nieuwe Werken: het steeds meer mobiel, locatie-onafhankelijk en op flexibele tijden werken?

“Laptop, smartphone en tablet maken samen het kantoor van veel zzp’ers. Onze nieuwe mobiele propositie bevat daarom veel meerwaarde elementen die mobiel werken makkelijker maken: onbeperkt bellen en daarmee onbeperkt zakendoen, een gratis groep-SIM voor tablet en/of laptop (waarmee men de MBs van een mobiel abonnement deelt) en 4G. Daarnaast is KPN preferred supplier van Microsoft voor Office365: het pakket waarmee je overal en op ieder device kunt werken.”

7. Hoe speelt KPN Zakelijk nu en in de toekomst in op de trend van Het Nieuwe Werken: het steeds meer mobiel, locatie-onafhankelijk en op flexibele tijden werken?

“Jazeker, voor verschillende activiteiten. Voor de organisatie van bepaalde evenementen maken we gebruik van “eenpitters” met een bepaalde expertise. Via het platform KPN&Co nodigen we zzp’ers uit om hun praktijkervaringen op het gebied van zakelijk tabletgebruik, 4G en binnenkort clouddiensten te volgen, maar ook om hun diensten aan te kunnen bieden. Daarnaast zijn sommige van onze eigen collega’s ook zzp’ers, dit varieert van databasemarketeers tot productmanagers, ketenmanagers, projectmanagers en nog veel meer.”

8. Hoe speelt KPN Zakelijk nu en in de toekomst in op de trend van Het Nieuwe Werken: het steeds meer mobiel, locatie-onafhankelijk en op flexibele tijden werken?

“Dit varieert per type zzp’ers – ben je veel onderweg of juist niet, ben je een denker of een doener – en in sommige branches zijn er ook belangrijke, branche-specifieke apps. Denk aan uitvaartondernemers, taxateurs en aannemers. KPN Zakelijk heeft een blog voor zzp’ers en kaart dit soort onderwerpen hier ook aan. Onder andere met een artikel over de top-10 populairste apps voor verschillende ecosystemen als Android, iOS en Windows Phone.”

Feiten
– Zowel in het SoHo- als SME-segment is KPN Zakelijk (in combinatie met Telfort Zakelijk) de nummer één aanbieder voor telecom- en IT-diensten
– KPN Zakelijk heeft rond de 5.000 werknemers

Meer info? Ga naar www.kpn.com/zakelijk.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →