“Jij bent ook hiertoe in staat”

ZakelijkSucces.nl - Bart van den Belt - ZZP Barometer

Bart is de oprichter van ZakelijkSucces.nl en wil hiermee in 3 jaar tijd 1.000 zzp’ers opleiden in ondernemerschap. Het is zijn passie om dienstverlenende zzp’ers te helpen om een stabiel inkomen te genereren met hun talenten, kennis en kunde. Hierdoor krijgt de zzp’er meer impact, invloed en omzet. Bart van den Belt is in april uitgeroepen tot winnaar van de FOTY Awards en is daarmee Freelancer of the Year 2014.

Op z’n 17e is Bart begonnen als entertainer. In 2006 heeft hij een artiestenbureau opgezet. Een aantal jaar later heeft hij dit bureau verkocht om verder te gaan als spreker en trainer met de focus op meer inhoud. Inmiddels verzorgt Bart seminars en trainingen in persoonlijke psychologie voor diverse organisaties en strategische
sessies voor managementteams. Hij is daarnaast eigenaar van een trainingsbureau en sinds oktober 2013 is hij gestart met ZakelijkSucces.nl.

Ieder contact is netwerken

“Voor mij is er geen verschil tussen relaties bouwen en netwerken. Ieder contact dat ik heb, is uiteindelijk onderdeel van mijn netwerk. Omdat ik zelf grotendeels mijn eigen merk ben (net als bij 90% van de freelancers) is de indruk die ik real-life achterlaat het meest belangrijk. Mijn trainingen en presentaties zijn mijn belangrijkste marketing- én netwerktool. Na iedere sessie blijf ik om na te praten. Daarbij neem ik vrijwel nooit kaartjes mee. Bewust niet. Wanneer mensen contact met me willen, vraag ik hen om een kaartje zodat ik ze zelf kan benaderen. Dat is wel zo persoonlijk.

De kern van netwerken is volgens mij: laten zien wie je bent, jezelf durven zijn en waarde toevoegen. Zorg ervoor je écht contact hebt met mensen en de ander centraal stelt. Het is beter om één minuut
oprecht aandacht te hebben voor iemand dan tien minuten mentaal afwezig zijn en te doen alsof het je interesseert.

Online netwerk ik via mijn website en via diverse social media-kanalen. Ik creëer waarde voor anderen door artikelen te schrijven en video’s te maken over relevante onderwerpen. Via mijn websites kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor m’n gratis videotraining en ontvangen daarbij ook een E-book. Dit geeft mij de mogelijkheid om direct met potentiële klanten in contact te komen. Ze zien wie ik ben en wat ik doe. Daardoor
komen ze op een laagdrempelige manier erachter wat ik voor ze kan betekenen.“

Social media als start van je online salesfunnel

“Social media is een goede manier om bezoekers naar je website te brengen. Het is belangrijk om als ondernemer na te denken over je doelgroep en hoe en waar je ze kunt bereiken. Ga strategisch om met social media. Als je via social media je doelgroep probeert te bereiken, zorg er dan voor dat je ze naar een specifieke pagina op jouw website stuurt. Trigger ze om één specifieke actie te ondernemen.

Een goed ingerichte website stimuleert je bezoekers om actie te ondernemen. Denk aan een contactformulier invullen, inschrijven voor je nieuwsbrief of gratis een E-book downloaden. Ik geloof dat je alleen het verschil kunt maken als je echt in verbinding staat met mensen.”

Waarom gebruik jij social media?

“Stel jezelf als zzp’er de vraag: “waarom gebruik ik social media?”. Als dat is om zaken te doen, dan moet je een plan maken. Wil je meer opdrachten en/of omzet? Dan is het belangrijk dat je een besluit maakt op welke social media je actief wordt. Zorg ervoor dat je daar dan echt waarde gaat toevoegen.

Netwerkborrels en social media hebben veel gemeen. Veel ondernemers maken er gebruik van zonder strategie. Word niet lid van alle groepen die je kunt vinden, maar sluit je aan bij één grote groep en voeg daar (veel) waarde toe.

Social media gaat steeds belangrijker worden voor de resultaten in zoekmachines. Het internet wordt steeds “socialer”. Google+ gaat heel belangrijk worden voor je zoekmachine optimalisatie. Voorlopig ben ik daar nog niet écht actief mee bezig. Dat gaat wel komen. Het belangrijkste wanneer je begint met social media is dat je niet alles tegelijkertijd doet. Richt eerst één kanaal in. Als de “campagne” goed staat en (zoveel mogelijk) geautomatiseerd is, dan is het nuttig om naar een volgend medium te kijken.

Zelf gebruik ik LinkedIn, Twitter, Google+ en Facebook voor mijn marketing. De focus per kanaal: zichtbaarheid, content-marketing en hoger scoren in de zoekmachines. Voor de Facebook-campagne huur ik een externe partij in. Ik heb ooit drie weken op persoonlijke titel op Facebook gezeten en volgens mij waren die drie weken de minst productieve uit mijn carrière. Als je als ondernemer met Facebook werkt, zorg er dan voor dat je op je tijd let: voor je het weet neemt het veel van je tijd weg en laat je belangrijkere zaken liggen.”

Inzet netwerk bij FOTY Awards

“Mijn netwerk is een gevolg van het feit dat ik al drie jaar bezig ben met hoe ik gratis zoveel mogelijk waarde kan toevoegen. De opgebouwde connecties heb ik benaderd en ik heb via mijn mailinglijst gevraagd of mensen op mij wilde stemmen. Zo zie je maar weer wat voor waarde een netwerk heeft. Ik ben relatief eenvoudig bovenaan gekomen, want uiteindelijk heb ik maar twee uur besteed aan de FOTY Awards.

De tweede ronde was iets intensiever, want daarbij was het belangrijk om zoveel mogelijk goede beoordelingen te verzamelen: ik heb onder andere tijdens mijn trainingen gevraagd of mijn klanten mij wilden beoordelen. Toen ik voor de derde ronde een videopitch moest opnemen heb ik ook wel even heel goed geoefend, zodat de pitch er precies in zestig seconden uit kwam – en dat is gelukt, want ik heb gewonnen en ben daarom nu Freelancer of the Year 2014! Het mooiste is, ook jij bent hiertoe in staat.”

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →