“Change agent drijvende kracht achter verandering”

Avatar foto Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Fastflex - Niels Huisman - ZZP Barometer

Steeds vaker horen we dat zzp’ers voor de echte vernieuwingen zorgen binnen organisaties. De vernieuwing die juist in deze economische tijden van tegenspoed zo hard nodig is. Begin dit jaar kwam al uit onderzoek van FastFlex en ABN AMRO naar voren dat zzp’ers vooral in de zakelijke dienstverlening steeds vaker worden ingezet als ‘change agents’. Om deze vernieuwing en innovatie te kunnen blijven leveren, is kennisontwikkeling voor zzp’ers van cruciaal belang. Dit om de specifieke kennis en expertise die zzp’ers met zich meebrengen als toegevoegde waarde te houden. In dit artikel zal Niels Huismans, initiatiefnemer van de FOTY Awards en verantwoordelijk voor Business Development binnen FastFlex, zijn licht laten schijnen op deze ontwikkeling.

“In deze turbulente tijden moeten organisaties zich continu aanpassen aan wisselende marktomstandigheden en zich continu verbeteren om te overleven. Hiervoor is verandering in de organisatie nodig. Een zogenaamde “change agent” wordt binnen de organisatieleer gezien als de drijvende kracht achter verandering. Bedrijven
richten zich steeds minder op het louter en alleen maar inhuren van extra capaciteit, maar er vindt een verschuiving plaats naar toegang tot specifieke kennis en expertise. Onderzoek van Metri en FastFlex toont aan dat (1) de toegang tot expertise, (2) het intern niet beschikbaar hebben van de specifieke kennis, en (3) het zorgen voor flexibiliteit de top drie van redenen is om externen in te huren.”

Zzp’ers als bron van innovatie

“Organisaties zijn de afgelopen jaren door de economische crisis gedwongen opnieuw na te denken over de rol van flexibiliteit. De interne flexibele schil maakt sinds een aantal jaren een sterke groei door waarbij er erg veel gekeken is naar het kostenaspect van deze schil. Naarmate de economische situatie langzaam aan het verbeteren is, zien we dat de flexibele schil niet langer enkel als kostenbesparend middel wordt gezien, maar dat deze schil ook steeds meer als toegang tot expertise wordt beschouwd. Zzp’ers worden, binnen de interne flexibele schil, met name ingezet als een instrument voor verandering. Specialisten die op projectbasis bij diverse bedrijven kennis opdoen, zijn het beste in staat om deze kwalitatieve en resultaatgerichte meerwaarde te bieden. Om deze specifieke kennis en expertise – en dus vernieuwing – te kunnen blijven toevoegen, zien we dat zzp’ers zich erg bezig houden met hun ontwikkeling en carrière-pad.

Naast de specifieke kennis die zp’ers met zich meebrengen, hebben zij als externe ook minder last van bedrijfsblindheid en lijken zij minder de bedrijfsroutines te volgen. Hierdoor zijn zij in staat om de behoefte aan vernieuwing (sneller) te zien en daarop in te spelen. Als wij in verschillende landen kijken naar bedrijven die hoog scoren op innovativiteit en vernieuwing, zien we ook dat deze bedrijven over het algemeen succesvoller zijn dan bedrijven waar de innovativiteit lager ligt.”

Kennisborging als concurrentievoordeel

“Nu duidelijk is dat zowel het “inspireren en creëren van verandering” als het “aandragen van specifieke kennis” de waardevolle bijdrage is van zelfstandige professionals, is het belangrijk om te weten hoe zzp’ers deze kennis kunnen uitbouwen en zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit aangezien het feit dat de zzp’er bij zijn project of opdracht ook voor de nodige kennisborging zal zorgen als de zzp’er zijn taak goed uitvoert. Hierdoor laat hij als het ware een gedeelte van zijn toegevoegde waarde achter in de organisatie. Kennis en talentontwikkeling wordt hierdoor steeds belangrijker. Om je als zzp’er te onderscheiden, is continue ontwikkeling essentieel. Doe je dit niet, dan zal je niet meer gezien worden als de “change agent”.

Voordat we verder ingaan op kennisontwikkeling, wil ik eerst nog even stilstaan bij het begrip kennisborging. Kennisborging is van groot belang voor organisaties, maar ook zeker voor de zzp’er om uiteindelijk de echte meerwaarde blijvend te laten zijn. Echter, dit is juist bij externe professionals nog vaak lastig. Een wat “oude” mentaliteit van externen is dat zij de kennis in huis hebben en dit niet willen delen. De professional denkt
dat hij geen belang heeft bij het vastleggen van zijn kennis; hij ziet zichzelf namelijk als onmisbare factor. De professional ziet zijn kennis als zijn toegevoegde waarde en dus als zijn marktwaarde. Hij is, in zijn eigen gedachtegang, dat hoge uurtarief waard omdat hij iets “brengt” wat de organisatie niet heeft. Daarnaast is het vaak erg lastig om er achter te komen welke kennis er allemaal voorhanden is bij deze professional en welke kennis
hij allemaal in de organisatie zou moeten borgen. Dit zijn slechts een aantal punten wat kennisborging vanuit externen lastig maakt binnen organisaties. De tendens, die zich nu voorzichtig lijkt door te zetten, dat HR steeds meer betrokken wordt bij het management van de flexibele schil en dus ook bij de inhuur van externen, is in mijn ogen dan ook een goede zaak. Kennismanagement is een echte HR aangelegenheid en door kennismanagement hoog op de agenda te hebben staan, zal ook kennisborging binnen de organisatie
makkelijker verlopen.“

Kennisborging binnen organisaties

“De vraag is natuurlijk nog hoe je als zzp’er hier mee om kunt gaan. Hoe kunnen we als zzp’ers organisaties ondersteunen om deze kennisoverdracht zo goed mogelijk te laten verlopen:

1. Maak goede afspraken over je betrokkenheid
Spreek vooraf duidelijk af wat de doorlooptijd zal zijn en wat er aan het eind van jouw inhuurperiode als zzp’er opgeleverd en overgedragen moet zijn m.b.t. specifieke kennis. Zorg ervoor dat de kennis niet verdwijnt zodra jij de organisatie verlaat. Maak kennisoverdracht samen met de opdrachtgever een deel van jouw opdracht.

2. Creëer een helder inzicht in de kennis die behouden moet blijven
Breng de kennis die behouden moet worden tijdig in beeld. Welke kennis van jou als expert is eigenlijk onmisbaar voor de organisatie? Waarom ben jij als professional voor de organisatie nou zo’n “change agent” en “vernieuwer”? Bespreek dit samen met de opdrachtgever.

3. Zorg daadwerkelijk voor de borging van de kennis binnen de organisatie
Kennisoverdracht kan op vele manieren. De beste manier is afhankelijk van de aard van de kennis en de stijl van jou als professional. De één vind het heerlijk om te doceren, de ander is liever “gewoon aan het werk”. Hoe actiever de opvolger bij de kennisoverdracht is betrokken, hoe hoger de effectiviteit van de kennisoverdracht zal zijn. Zo wordt een robuuste kennisorganisatie gecreëerd.

4. Maak afspraken over de bewaking van de realisatie van de kennisoverdracht;
In de praktijk blijkt het moeilijk te zijn om tijd te vinden voor kennisoverdracht. Goede bedoelingen en heldere afspraken zijn vaak niet genoeg. Bewaking hiervan moet dus een onderdeel zijn van het gehele traject.”

Kennis- en talentontwikkeling voor zzp’ers

“Door de opkomst van het aantal zp’ers hebben zij ook steeds meer moeite zich te onderscheiden. Jezelf goed kunnen profileren en onderscheiden, is van levensbelang voor jou als zzp’er. Combinatie van soft skills en certificering van vakkennis is essentieel. Voor veel bedrijven geldt certificering als onafhankelijk bewijs van de expertise en de vaardigheden die zijn opgedaan. Maar zeker ook de soft skills trainingen, waarbij vaak geen certificering wordt afgegeven, mogen niet ontbreken in je opleidingenscala. Denk bijvoorbeeld aan trainingen die focussen op het profileren van jou als zzp’er in de markt, oftewel personal branding. Maar bijvoorbeeld ook trainen in het voeren van intakegesprekken kan de zzp’er helpen. Je kunt je kans op een opdracht er simpelweg mee vergroten.

Ik zie in de markt ook verschillende initiatieven die zich hier mee bezighouden. Netwerkorganisaties en partijen die ondersteuning bieden bij opleidingen en trainingen, zijn er al jaren. Echter, door de snelle opkomst van allerlei IT-technologieën verschuift dit speelveld steeds meer naar online. Online communities zijn hier een goed voorbeeld van. Communities zijn niet iets nieuws, maar momenteel worden hier echte nieuwe paden bewandeld.

Hoe kun je je als zzp’er nu ondersteuning vinden bij deze kennis en talentontwikkeling?

Een paar voorbeelden op een rijtje:

• Zoek een coach het gebied van je carrièreontwikkeling;

• Vind een sparringpartner om over zaken te spreken zoals je meerwaarde en jouw unieke propositie;

• Ga naar netwerkbijeenkomsten. Zowel online als offline;

• Gebruik online tooling als ondersteuning van je ondernemerschap. Voorbeelden zijn Hotzzpot, YoungStartup.nl, workvoices.com en Victor Mundi;

• Volg trainingen en opleiding in je eigen tijd. Zowel online als offline. Voorbeelden zijn Whizzie, zzp4growth en ZZP Zomerschool;

• Volg trainingen en opleidingen bij je opdrachtgever;

• Ga met een bedrijf in zee die zich inzet als jouw impresario en zorgdraagt dat jij helemaal voorgesorteerd staat voor de beste opdrachten in de markt. ZP assist is hier een voorbeeld van.

Kennis en talentontwikkeling worden steeds belangrijker. Jij als zzp’er bent de flexibele professional die nodig is voor de economische toekomst van Nederland waarbij een transformatie van een kenniseconomie naar een innovatieve en creatieve netwerkeconomie gaat plaatsvinden. Om je als zp’er te blijven onderscheiden en hierin mee te kunnen blijven gaan, is continue ontwikkeling essentieel. Doe je dit niet, dan zal je niet meer gezien worden als de “change agent”.”

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →