4 tips om jouw klanten in te zetten als verkopers en ambassadeurs

Tips, trucs & checklists
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
megaphone-50092_640AC

Als je je beste klanten niet gebruikt om jouw bedrijf te promoten, dan mis je een van de krachtigste middelen die je tot je beschikking hebt. Het omvormen van klanten tot ambassadeurs is een van de meest effectieve marketingstrategieën die er is.

Tegenwoordig is marketing steeds minder relevant. Kopers – lees: potentiële klanten – negeren jouw boodschap of vertrouwen ’t niet. Ze gebruiken hun eigen middelen om jou te peilen: hun collega’s, vrienden, buren, zakelijke relaties en meer – kortom, hun gelijkgestemden. Dat klinkt goed… maar hoe maak jij hier optimaal gebruik van? Door de volgende vier stappen te ondernemen:

1. Creëer een geweldig(e) product of dienst die klanten echt waarderen.

Als je deze stap overslaat, dan heeft het geen nut de andere stappen te ondernemen: je zal hopeloos falen en je klanten worden nooit jouw ambassadeurs.

2. Selecteer een of meer potentiële droomklanten.

Ze zijn niet wie je denkt dat ze zijn. Als ondernemer denk je snel dat jouw meest loyale, winstgevende of grootste klant de droomklant in kwestie is. Maar loyale klanten zijn niet altijd bereid jou in hun netwerk te promoten. De grootste klant qua omzet hoeft niet winstgevend te zijn, en de grootste merknamen hebben vaak beleid dat ze tegenhoudt jou officieel aan te bevelen.

Zoek in plaats van deze klanten eens naar klanten die een goed verhaal hebben over hoe jouw product of dienst hen geholpen heeft, en die dit verhaal graag willen delen. Als het goed is hebben zij toegang tot invloedrijke netwerken die meer potentiële klanten bevatten met hetzelfde profiel. En om hun reputatie hoog te houden zullen ze hen graag over jou vertellen, zodat ze invloedrijk zijn of blijven binnen deze netwerken.

3. Verander je klanten in droomklanten door hen te geven wat ze willen.

Creëer droomklanten door ze te helpen hun sociaal kapitaal (verder) op of uit te bouwen. Een manier om dat te doen – en dat is iets dat ieder bedrijf zou moeten doen – is door een formele of informele adviesraad te creëren en jouw potentiële droomklanten hiervoor uit te nodigen. Dat geeft hen de kans te netwerken met jouw team en met collega’s.

Kijk naar manieren waarop je zichtbaarheid voor hen kunt creëren binnen jouw branche, bijvoorbeeld door hen gastblogs te laten schrijven of samen met hen een case study te ontwikkelen. Dat benadrukt niet alleen de voordelen van jouw product of dienst, maar ook de stem van jouw klant als echte expert.

4. Wat je ook doet, bied je klanten geen financiële prikkels.

De grootste fout die je kunt maken met klanten is te denken dat ze over te halen zijn ambassadeur te worden door ze beloningen, kortingen of andere prikkels te geven. Dit is een poging om traditionele marketingtechnieken toe te passen op virale marketing. Geen goed idee, omdat je de grootste kans hebt dat deze tactiek zowel klanten als prospects een ongemakkelijk gevoel geeft en hen laat denken dat ze worden omgekocht. En dat is nu juist wat je wilt voorkomen.

Heb jij jouw droomklant al gevonden? En hoe heb je die verleid om jou te promoten bij (potentieel) nieuwe klanten? Deel jouw ervaringen hieronder via een reactie!

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →