3 regels voor de eerste zes maanden als zzp’er

Starten
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Risico & Inkomen- rechtsbijstandverzekeringen

“Starter zorg dat je een ‘Bulletproof’ Freelancer bent”

Ben je van plan de dagelijkse sleur te verlaten en verder te gaan als zzp’er? Geweldig! Freelance werk kan een van de meest lonende, lucratieve en fantastische carrière ooit zijn. Maar de eerste zes maanden is het moeilijkste deel daarvan.

De aanpak

Hoe ga je het aanpakken? Drie eenvoudige regels. Het maakt niet uit wat je doet, succesvolle freelancers richten zich als eerste op het bouwen van de infrastructuur van de nieuwe onderneming, niet meteen op het maken van geld. Hoewel dit op het eerste gezicht contra-intuïtief lijkt, kunnen drie eenvoudige regels je helpen om jouw bedrijf op te bouwen en de carrière van je dromen te krijgen.

1. Je moet geld uitgeven om geld te verdienen. Voor veel mensen die schrijven, artistiek werk doen of aan fotografie doen, lijkt het makkelijk, heb je waarschijnlijk al alles wat je nodig hebt om je werk te doen. Je bent er helemaal klaar voor! Maar, niet zo snel. Voor de eerste zes maanden van jouw freelance carrière, moet je een aantal ernstige investeren doen, om het opbouwen van je carrière een basis te geven. Dit betekent niet alleen het doen van gratis werk om je portefeuille op te bouwen, maar ook betalen om tot de professionele organisaties, netwerkgroepen, en overige zakelijke dienstverlening te behoren. Vooral als je nieuw bent in de wereld van ondernemers is het betalen voor een goede workshop of les die je de basis leert van prospectie, netwerken en zakelijke activiteiten een goede investering en kan jouw winstpotentieel drastisch verhogen.

2. Aanbevelingen zijn goud. De snelste, zekerste manier om je met jouw bedrijf omhoog te werken, is om veel beoordelingen, aanbevelingen, verwijzingen en getuigenissen van klanten te krijgen. Wanneer je een nieuwe opdrachtgever vindt, en het eens bent over de opdracht, zorg en vraag dan van te voren of deze klant bereid is om jou een beoordeling te geven, of ze tevreden zijn met het geleverde werk. Met tal van getuigenissen op je LinkedIn-profiel en jouw website zal het helpen om potentiële klanten vertrouwen te geven in jouw diensten. Een geweldige manier om dit te doen is om zelf beoordelingen te schrijven, met toestemming van de klant natuurlijk. Bij de voltooiing van een opdracht, vraag je dan aan de klant wat deze vindt van het probleem dat je hebt opgelost voor ze en wat ze vinden van het resultaat van je werk. Schrijf zelf een aanbeveling, en e-mail deze naar de klant. Vraag hen of ze bereid zijn om dit te posten op je LinkedIn-profiel, of als je hun toestemming hebt om het te plaatsen op jouw website. Niet alleen heb je zo de klant de moeite van het schrijven bespaard, maar je hebt een sprankelende aanbeveling die je laat schitteren!

3. Relaties eerst, het geld zal volgen. Tijdens de eerste paar maanden, kun je het gevoel van “freelancer paniek” krijgen. Waar ga ik mijn volgende opdracht vinden? Maak ik genoeg geld? Waar kan ik de juiste klanten te vinden? Hoe lukt het me om mijn rekeningen te betalen? Natuurlijk, iedereen moet eten. Maar als je denkt dat het binnen jouw bedrijf alleen maar om ‘geld verdienen’ draait, zal je niet lang bestaan. De beste opdrachten zullen komen van mensen die doorverwijzen. Dus hoe kan je aanbevelingen krijgen? Je moet andere mensen eerst helpen. In plaats van rond te lopen met je handen in de zakken, bedelend om klanten is het beter anderen te vragen welke problemen ze hebben. Hoe kun je hen helpen? Wees geïnteresseerd in anderen en luister naar wat anderen doen, in plaats van iedereen te vertellen hoe geweldig je bent! Alle reclame, marketing strategieën en gelikte website ontwerpen in de wereld kunnen niet voor jou het echte leven kopen, enthousiaste fans wel. Hoewel het zeer tijdrovend is om koffie en lunches te delen met vreemden, zijn de relaties die je opbouwt en de waarde die je aan jouw professionele netwerk geeft, de beste investering die je kunt doen voor jouw nieuwe carrière!

Bron: Huffington Post

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →