Hoe schrijf je een ongekend populaire blog als kleine ondernemer?

Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

De populairste artikelen die online het meest worden gedeeld, hebben – ongeacht de industrie, het onderwerp of zelfs de auteur, een aantal dingen gemeen. En dat is geen toeval! Het goede nieuws: je kan zelf ook zo’n viraal artikel schrijven. Er zijn vele trends en technieken op dit gebied, maar de drie belangrijkste eigenschappen voor het schrijven van een populair artikel vind je hieronder. Als je deze eigenschappen goed kunt toepassen op jouw artikel(en), zal je vanzelf zien dat je steeds meer verkeer, meer conversies en een levendige online community creëert.

1. Titel

Zelfs de meest interessante en waardevolle artikelen kunnen gedoemd zijn geen groot publiek te vinden door een slechte titel. Je zou juist heel veel tijd en aandacht moeten besteden aan de perfecte titel die jouw publiek het beste aanspreekt: dit is je eerste kans om jouw artikel of blogpost te verkopen aan de lezer. Hieronder vind je enige inspiratie – deze type titels doen het vaak heel goed:

– How-to (gids/uitleg)
– [Brackets] Titel
– Top X-lijst
– Controverse
– (Absurde) humor
Trending topics
Breaking news
– Harde constatering
– Sterke mening

2. Structuur

Veel bloggers die nog nooit een blogpost hebben geschreven of een blog zijn gestart zoeken naar de heilige graal of een formule voor het schrijven van succesvolle artikelen. Er is helaas alleen geen geheim sausje, maar wel een hele simpele structuur die prima werkt.

De effectiefste structuur voor een blogpost is gebaseerd op het idee om alles zo simpel mogelijk te houden. Zorg ervoor dat je je expertise naar voren laat komen, zodat je de community rondom jouw merk (verder) opbouwt en zo meer verkeer en leads naar je website trekt. De volgende vier onderdelen zijn de basis van een heldere en effectieve blogstructuur:

Introductie: de introductie van een artikel is de pitch om jouw volledige verhaal te verkopen. Zorg er dus voor dat je direct aangeeft wat de toon is en wat de verwachtingen van de lezer kunnen zijn.

Kern: in dit gedeelte laat je zien of je artikel het echt waard is te lezen. Zorg er dus voor dat je met echte content komt die aan de verwachtingen die je in de introductie hebt geschept, voldoet, anders ben je je publiek direct kwijt!

Conclusie: net als wanneer je spreekt en/of presenteert in het openbaar, is het belangrijk dat je aan het eind een korte samenvatting geeft van je verhaal, de waardepropositie en de tips & trucs die je besproken hebt.

Oproep tot actie: als iemand je blogpost zowaar helemaal uitleest, ben je verplicht om hem te vertellen wat het eerste is wat hij nu zou moeten doen (natuurlijk gerelateerd aan het onderwerp).

3. Optimalisatie

Tenslotte is het ontzettend belangrijk dat je dan aan de slag gaat met een checklist voor social media-optimalisatie (SMO), conversieratio-optimalisatie (CRO) en zoekmachine-optimalisatie (SEO). SMO zorgt ervoor dat je artikel meer kans op succes heeft, doordat je lezers de mogelijkheid geeft jouw verhaal te delen en het woord te verspreiden via buttons en dergelijke.

Conversieratio-optimalisatie (CRO) is de kunst van het creëren van een zo hoog mogelijke conversieratio. Dat betekent dat je meer leads of klanten overhoudt, zonder dat je voor meer verkeer hoeft te zorgen! Ideaal dus en broodnodig om het optimale uit jouw post te halen. SEO is bovendien noodzakelijk om de waarde, de content en het doel van het artikel (makkelijker) inzichtelijk te maken voor zoekmachines als Google, Yahoo! en Bing.

Nog één ding…

Als je eenmaal de kunst beheerst van het maken van de optimale blogpost, dan wordt het hele proces steeds leuker, makkelijker en gaat het bovendien steeds sneller. Combineer dat met het feit dat je toch al aan het schrijven bent over een onderwerp dat je interesseert, en je zal jezelf verbaasd doen staan over de hoeveelheid kwalitatief hoogstaande content je kan produceren in een kort tijdbestek. Veel succes!

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →