Filmpjes van één minuut maken start-up groot
De jonge Gentenaars van StoryMe bewijzen dat in een eenvoudig idee een mooie business kan schuilen. De Gentse start-up scoort namelijk met filmpjes van één minuut. Videoanimaties waarin complexe zaken eenvoudig worden uitgelegd.
Boodschap in één minuut
Een nieuwe business is in 2013 van start gegaan, StoryMe. Ze maken korte animatiefilmpjes van ongeveer één minuut waarin bedrijven een boodschap overbrengen. Lorenzo Bown, marketeer en oprichter, pakte het meteen professioneel aan. Hij nam deel aan de ‘Kmo Challenge’ van Vlerick, een management- opleiding gekoppeld aan een begeleidingstraject voor jonge starters, en verzekerde zich van enkele slimme investeerders. “Niet dat we die per se nodig hadden. Het startkapitaal was bescheiden en na drie maanden draaide StoryMe al break-even. Maar met ervaren rotten als Matthieu De Winter, ex-Saatchi & Saatchi, Johan Castelein, Euro Meat Group en Edwig Tanghe, Buurtslagers, zit veel discipline en ondernemers knowhow in onze raad van bestuur”, aldus Bown. Het jonge bedrijf telt inmiddels 14 werknemers en blijft uitbreiden. Naast het kantoor in Gent is er ook een verkoopkantoor in London. Dit jaar denkt Bown een omzet van 1,5 miljoen euro te zullen draaien.
Succes
Tegenwoordig mag StoryMe bedrijven als Xerox, Microsoft, de mediagroep Sanoma, Pizza Hut en de baggeraar DEME tot de klantenkring rekenen. En blijft het goed naar zijn klanten luisteren. ‘Bedrijven vragen vandaag steeds meer interactiviteit”, zegt Bown. “Zo werken we vaak met de oplossing van de Gentse start-up Zentrick. Hun technologie maakt zones in filmpjes klikbaar. Zo kunnen kijkers met een klik de taal van een filmpje veranderen of een product dat ze leuk vinden kopen via een online retailer.” Een andere trend is ‘mobile video’. “In Londen heeft iedereen supersnel mobiel internet en een ongelimiteerd dataplan. Smartphones zijn helemaal niet gemaakt voor tekst. Video is het beste medium voor mobieltjes.” Maar, is het businessmodel van StoryMe niet kopieerbaar? Ieder reclamebureau kan korte uitlegfilmpjes voor zijn klanten maken. Bown: “Grote bureaus doen duizenden dingen. Wij specialiseren ons in één ding, moeilijke inhoud eenvoudig uitleggen in korte filmpjes. Daardoor zijn we veel goedkoper dan de grote jongens.”
Internationale zzp’ers
Het grootste probleem van StoryMe is niet klanten maar geschikt personeel vinden. “We zijn continu op zoek naar goede ‘motion designers’ en animatoren”, zegt Bown. Om die reden maakt StoryMe gebruik van zzp’ers in Polen, Griekenland, Wit-Rusland en India. Niet om de kosten te drukken, maar gewoon omdat we hier niet voldoende volk vinden.”
Om dat probleem op te lossen gaat StoryMe binnenkort een hackathon organiseren in samenwerking met een hr-bureau. Gedurende 24 uur kunnen geïnteresseerden zich dan in kleine teams bewijzen en misschien levert het talent op.
Bron: Blendle/De Tijd