Hoe zorg je als zzp’er dat je klant betaalt?

Financiën
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Zzp’er de dupe van niet-betalende klant

Je zal niet de eerste zijn die werkt voor niks. Je product is opgeleverd of dienst is voldaan, en de klant weigert te betalen, door welke reden dan ook. Jij bent gestart op goed geloof en een duidelijk contract is nooit opgemaakt. Wat kan je als klein bedrijf of zzp’er doen als de klant niet betaald?

Dit gebeurt regelmatig bij kleine bedrijven, freelancers of zzp’ers. Doordat er vaak gewerkt wordt op basis van vertrouwen. Daar is niks mis mee alleen komt het soms voor dat het dan fout loopt. Goed hierbij is om niet meteen boos te worden en te denken dat je kan fluiten naar je centen. Blijft rustig en achterhaal waarom de klant niet wil betalen. Het komt vaak door slechte communicatie na het aannemen van het project of dienst. Of het niet tevreden zijn over het resultaat. Stel voor om bij de klant langs te gaan of samen te gaan lunchen. Dit zorgt er voor dat er geen mogelijkheid meer voor storing is in de communicatie die wel digitaal kan ontstaan. Confronteer de klant met het probleem en probeer er samen uit te komen. Vergeet niet dat een mindere vergoeding altijd nog meer is dan helemaal niks, maar laat het zeker geen truc worden om korting te krijgen!

Kom je er echt niet uit dan werkt het als volgt. Je hebt natuurlijk de factuur al gestuurd en ook netjes een herinnering. Vaak wordt er dan nog een tweede herinnering gestuurd die een stuk concreter en minder vriendelijk mag zijn. Wordt hier ook niet op gereageerd dan volgt hierop de sommatiebrief. Ook geen gehoor dan volgt de ingebrekestelling en vervolgens schakel je een incassobureau in.

Je begrijpt natuurlijk dat als je het volgens de laatste weg regelt er een grote kans is dat je je volledige bedrag krijgt maar ook volledig de klant kwijt bent. Soms loont het dan om met minder genoegen te nemen en de volgende keer concrete, duidelijke afspraken te maken over een opdracht of dienst.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →