3 tips om een banner succesvol te maken

Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Creëer succesvolle banners op de homepage van jouw webwinkel

Het is een discussie die we al regelmatig voorbij hebben zien komen, wel of geen banner op de homepage van je webwinkel om bepaalde producten aan te prijzen. Veel mensen zijn er geen voorstander van en beweren dat dit niet zou werken. Kikmediazone is de uitdaging aangegaan en is gaan testen om te ervaren wat je moet doen om banners succesvoller te krijgen. We vertellen je graag wanneer het wél werkt.

Tip 1: Vermeld geen prijzen in je banners.

Regelmatig zien we webwinkels voorbij komen waarbij heel groot een prijs staat aangegeven in de banner. Leuk voor de mensen die niet verder kijken en trouwe klant zijn maar de bezoekers die op doortocht zijn om prijzen te vergelijken zou je hiermee af kunnen schrikken.
Een prijs vermelden werkt alleen als je écht de aller-goedkoopste bent of een aanbieding hebt waar mensen niet omheen kunnen. Op het moment dat je gemiddelde prijzen hanteert of duurder bent dan de “grote jongens”, verlies je de potentiële klant hier al door hem gelijk de prijs te tonen en zal dit resulteren in een lagere click-trough rate van de banner.
De bedoeling van de banner is het creëren van herkenning en het beantwoorden aan de behoefte en niet direct om te verkopen.

Voorbeeld:
Er ligt een flink pak sneeuw en je hebt een webwinkel in tuinartikelen. Dan zou het verstandig zijn om een banner te plaatsen met een sneeuwschep aangezien op dat moment de behoefte enorm groot is. De prijs is op dat moment minder interessant voor je bezoeker dan het uiteindelijke product. Mocht je hier toch een prijs bij noteren dan loop je het risico de bezoeker en potentiële klant al op de eerste pagina te verliezen doordat de sneeuwschep “te duur” is. Deze bezoeker zal hierdoor zonder ook maar één keer geklikt te hebben naar een andere webwinkel vertrekken.
Vermeld je geen prijs dan neem je de bezoeker aan zijn hand mee door jouw webwinkel. De bezoeker komt binnen op de homepage en ziet hier een sneeuwschep, exact wat hij op dat moment nodig heeft (herkenning creëren). De bezoeker zal sneller de neiging hebben om op de banner te klikken om te “ontdekken” welke varianten er zijn en welke prijzen hierbij horen. Heb je als webwinkeleigenaar de achterliggende productpagina op de juiste manier ingericht (meerdere prijsvarianten, snelle levertijd, makkelijk bestellen ed.) dan zal deze klant sneller tot aankoop overgaan doordat je ook de behoefte beantwoordt.

Tip 2: Zorg voor banners met kwalitatieve uitstraling en wissel banners regelmatig.

De bezoeker van je webwinkel wil het liefst elke keer iets anders zien. Laat daarom de banner nooit langer dan 2 weken staan. Doe je dit wel, dan zal deze banner zijn kracht verliezen en niet meer de gewenste resultaten behalen. Ook zullen de bezoekers minder vaak terugkeren naar de webwinkel doordat ze elke keer hetzelfde zien.
Mocht je meerdere banners op hetzelfde moment voeren zorg er dan voor dat mensen wel de tijd hebben om te kijken/lezen en de banners niet te snel wisselen. Natuurlijk zorg je er ook voor dat de bezoeker zelf de keuze kan maken om naar de volgende of vorige banner te wisselen. We geven als advies om maximaal drie banners te gebruiken. Ga je er meer dan drie gebruiken, loop je het risico dat je bezoeker niet alle banners zal zien voordat deze verder klikt. De tweede banner is meestal de banner die de bezoeker het eerst goed kan bekijken, doordat dan de hele shop geladen is en hij/zij niet afgeleid is door dingen die nog in beeld komen.
Ook moet een banner wel een kwalitatieve uitstraling hebben en passen bij de rest van je webwinkel. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor je bezoeker dat ze erop kunnen klikken dmv een “call to action” in je banner zoals bijvoorbeeld “klik hier” of “bestel nu”. Mocht je dit zelf niet goed kunnen, dan is het de moeite waard om dit er professioneel op te laten maken.

Tip 3: Maak een media maandplanning voor de maand erop.

Wanneer zet je welke banner in? Welke weken plan je deze in? Hoe veel banners heb je staan in die week? Wat is er interessant op dat moment? Welke acties heb je lopen? Allemaal zaken die je prima kunt verwerken in een planning.
Natuurlijk is een planning niet heilig en zijn er altijd wel momenten te bedenken dat je er vanaf moet wijken. Toch is het goed om er alvast over na te denken. Dit scheelt een hoop stress en zorgt ervoor dat je niet last-minute nog even een banner in elkaar moet knutselen.

Voorbeeld:
We nemen een webwinkel in videogames als voorbeeld. Ruim van tevoren is al bepaald wanneer een nieuwe game uitkomt. Dit zal betekenen voor de webwinkeleigenaar dat deze precies weet wanneer de vraag naar een game het grootst is, meestal is dit in de aanloopperiode naar de release toe. Zijn er meerdere games die in dezelfde week een release hebben dan heb je een uitdaging! Je moet kiezen welke games het populairst zijn bij je bezoekers.
Is een game bijna uitverkocht, maar de vraag nog groot en je hebt nog een andere game op voorraad, dan is dit wellicht ook een interessant artikel om in een banner te plaatsen. De bezoeker is waarschijnlijk op de webwinkel beland door via google te zoeken wie deze game verkoopt (als de SEO goed voor elkaar is van je webwinkel zijn ook de acties en banners zichtbaar in Google).

Heb je deze tips toegepast?
Zorg er dan snel voor dat je meetbaar kan maken, voor intern gebruik, wat het resultaat is van de banner. Zodoende is inzichtelijk te krijgen wat wel en niet aanslaat bij de bezoekers van jouw webwinkel. Durf te spelen met je banners!

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →