5 redenen om Instagram in te zetten

Waarom een Instagramaccount een aanrader is voor iedere zzp’er

“Als je maar creatief genoeg bent, vind je altijd wel een manier om Instagram in te zetten.” Kirsten Jassies – blogcoach, auteur en Instagram-expert – vindt dat zzp’ers Instagram niet links moeten laten liggen. Door via het sociale medium een visueel verhaal te vertellen, kunnen ze klanten en/of opdrachten scoren.

Lees hier over de voordelen van Instagram voor ondernemers.
Vijf redenen om Instagram in te zetten:

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

1.Je vergroot je naamsbekendheid en zichtbaarheid

“Instagram is een van de vijf grootste social media platformen. Het wordt veel gebruikt door jongeren, maar het aantal dertigplussers met een account is enorm aan het groeien. Het is dus zonde om het medium niet te gebruiken als je doelgroep daar zit. Zorg wel dat je regelmatig post. Mensen kijken een paar keer per dag op Instagram, dus als je er maar een keer per week iets op zet, ben je niet zichtbaar.”

2.Je kunt uitleg en toelichting geven op je product/dienst

“Voor wie in de fashion-, food-, beauty- of travelbranche werkt, ligt het voor de hand om een kanaal als Instagram te gebruiken. Foto’s in die categorieën doen het goed. Maar ook als je in een andere hoek zit, kun je iets bedenken om ervoor te zorgen dat mensen je product of dienst beter leren kennen. Politie Noord-Nederland doet dat bijvoorbeeld heel goed, door het account elke week door een andere agent te laten beheren. Daardoor gaat het over de personen en de inhoud van hun werk. Zo geven zij via Instagram de organisatie een gezicht.”

3.Het zorgt voor een betere klantenbinding

“Als mensen je volgen, vinden ze je (merk) al leuk. Je moet er wel voor zorgen dat ze je trouw blijven. Bepaal vooraf – zeker bij een breed aanbod van producten of diensten – waar je je op focust. Laat wel iets van jezelf zien, zodat die volgers een band met je kunnen opbouwen. Maar bedenk goed dat ze je volgen vanwege je product of dienst, dus probeer daar dichtbij te blijven. Krijg je veel vragen? Geef dan snel en duidelijk antwoord. Volgers vinden het leuk als je hun – voor jou ook relevante – foto’s deelt. GoPro doet dat slim: als mensen een foto met een actiecamera van het merk maken, zetten ze daar meestal #GoPro bij. Het bedrijf hoeft alleen maar dagelijks op die hashtag te zoeken om foto’s van klanten te vinden en te reposten.”

Jouw kennis en netwerk uitbreiden op de Dag van de ZZP'er? Download jouw toegangsbewijs

De Dag van de ZZP’er is hét zzp-event van het jaar waar je als (z)zp’er, freelancer of interim professional écht bij moet zijn. Download jouw korting voor een toegangsbewijs t.w.v. €19,95 hier.

Meer info

4.Je kunt er een community opbouwen

“Bedenk vooraf wat de doelgroep wil zien. Als je een goed visueel verhaal hebt, komen er vanzelf meer volgers. Zoek de klant op door via locatiemarketing te kijken wie er is ingecheckt bij jouw winkelpand en ga die mensen volgen. Datzelfde kun je doen door te zoeken op hashtags die voor jouw bedrijf relevant zijn. Instagram is een mobiele app, dus het is wel een vereiste dat je een mobiele website hebt.”

5.Het helpt bij de verkoop van je product/dienst

“De grootste Amerikaanse ketens – Nordstrom, Target en Whole Foods Market – hebben allemaal een Instagramaccount. Zij plaatsen er foto’s van hun producten op. Je kunt op Instagram bij een foto niet doorlinken naar de website, maar wel naar een tussenpagina – Like2Buy – zodat mensen toch meteen bij het juiste product terechtkomen. Belangrijk is dat je goede foto’s maakt, maar tegenwoordig heb je allerlei apps waarmee je foto’s kunt verbeteren. Of huur een fotograaf in voor een fotoshoot en plaats die beelden verspreid over een paar maanden. Geen product maar een dienst? Laat je expertise zien!”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met:

Ziggo | ZZP Barometer

Bent u geïnteresseerd in andere inspiratieverhalen, tips of wilt u een vraag stellen aan of kennis delen met andere ondernemers? Volg dan Ziggo voor ondernemers.

Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →