Zzp’er ziet stijging van opdrachten en tarieven

Positieve stijging aantal unieke vacatures - ZZP Barometer

Maar liefst 75% van de ondervraagde zzp’ers merkt dat ze steeds vaker worden benaderd voor nieuwe opdrachten, enkele respondenten zien helemaal geen verbetering. Naast een verbeterd aanbod van werk ziet het merendeel van de ondervraagden dat hun onderhandelingspositie verbetert (73%) en dat de tarieven stijgen (63%). Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 279 zzp’ers in samenwerking met FreelancePayroll.

Nieuwe projecten

Voor zzp’ers is het van belang om voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe opdrachten. Allereerst is dat een eis van de Belastingdienst voor ondernemerschap voor de inkomstenbelasting (een ondernemer moet meerdere opdrachtgevers hebben). Daarnaast heeft een zzp’er zonder opdrachtgevers geen inkomsten. Goed nieuws dus dat 75% van de ondervraagden aangeeft dat ze steeds vaker worden benaderd voor nieuwe projecten. 56% geeft zelfs een 7 of hoger als antwoord op de vraag of ze steeds vaker worden benaderd.

Stijging tarief, verbetering onderhandelingspositie

Er is niet alleen een beter perspectief op nieuwe opdrachten voor de respondenten, de meesten zien ook een stijging van het tarief. 20% procent van de ondervraagden geeft het cijfer 6 voor deze vraag. 32% geeft een 5 of minder. Maar liefst 43% geeft het cijfer 7 of hoger, daarmee aangevend dat zij merken dat de tarieven stijgen.Op de vraag of de onderhandelingspositie ook verbetert antwoord 21% van de ondervraagden dat dit niet het geval is. Ook hier geeft 20% procent van de ondervraagden het cijfer 6 voor deze vraag. 53% geeft het cijfer 7 of zelfs hoger.

Payrolling

Op de vraag wat de voornaamste reden is waarom de ondervraagde gebruik maakt van payrolling kwam naar voren dat men de administratie wilde uitbesteden (38%). Verder kwamen twee andere redenen naar voren: 1. De opdrachtgever verlangt de samenwerking met een payrollbedrijf. 2. De ondervraagden willen graag gebruik kunnen maken van sociale zekerheden als WW-rechten en een AOV.

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. (Download PNG)

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Kerncijfers

1,2M
Aantal zzp'ers

Bron: Kamer van Koophandel

Meer weten? Klik hier
100.12
ZZP Vertrouwensindex

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€43,13
ZZP Tariefwijzer

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€63 mrd.
Bruto ZZP Product (BZP)

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
7 events
ZZP Agenda

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
41 docs
Modelovereenkomsten

Bron: Belastingdienst

Meer weten? Klik hier

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer: