Een op de drie winkelmedewerkers overweegt zzp’er te worden

Avatar foto Nieuwsfeiten
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
11-jarige zzp’er lanceert eigen kledinglijn | ZZP Barometer

Een derde van de retailmedewerkers (31 procent) overweegt om zzp’er te worden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Quinyx, aanbieder van een softwareoplossing voor personeelsplanning. Redenen die genoemd worden om zzp’er te worden zijn: zelf je tarief bepalen, zeggenschap over uren en afwisseling van werkplek.

De meest genoemde reden wat het zzp’en aantrekkelijk maakt voor winkelmedewerkers is het zelf kunnen bepalen van je tarief, ofwel het salaris (68 procent). Op de tweede plaats komt de overweging voort uit meer flexibiliteit (54 procent). Met flexibiliteit wordt de zeggenschap over uren bedoeld. 

“Zzp’en wordt tegenwoordig al snel als oplossing gezien voor een betere werk- en privébalans, omdat het werknemers meer zeggenschap geeft over wanneer en hoeveel je werkt. Maar met een passend en op-maat-gemaakt werkrooster bij een vaste werkgever kun je eenzelfde soort resultaat bereiken,’’ aldus Erik Fjellborg, CEO en Founder van Quinyx.

Andere motieven voor winkelmedewerkers
Naast flexibiliteit en salarissen kwamen er ook andere motieven naar voren in het onderzoek:

·     Geen vaste werkplek/afwisseling (49 procent)

·     Afwisseling van werktaken (29 procent)

Meer dan de helft van 54-plussers overweegt zzp’en
Uit het onderzoek van Quinyx blijkt verder dat de ruime meerderheid (58 procent) van de 54-plussers uit de retailsector overweegt zzp’er te worden. Dit is opvallend in vergelijking met de 31 procent van het totale aantal winkelmedewerkers dat overweegt zzp’er te worden. De hoofdredenen die bij de 54-plussers het vaakst gegeven worden, zijn ook de vrijheid in het bepalen van salaris (53 procent) en de zeggenschap over uren (42 procent).

Strengere regels voor zzp’ers
Het onderzoek van Quinyx is te linken aan de trend dat er steeds meer zzp’ers bijkomen in Nederland als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. Daarnaast wordt vandaag een petitie besproken in de tweede kamer over het verplicht verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid door zzp’ers.

Het onderzoek
Het onderzoek is in maart 2023 uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers. De respondenten mochten meerdere redenen geven voor de overweging om zzp’er te worden.
Dit onderzoek is een onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In totaal zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) in Nederland ondervraagd. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Avatar foto
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer:

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →