Ondanks onzekere economische tijden zijn zzp’ers absoluut niet van plan weer in loondienst te gaan (70%). Sterker nog, het aantal blijft groeien; Nederland telt momenteel ongeveer 1,6 miljoen zzp’ers. Zorgen over de werkgelegenheid bestaan er bijna niet, 70 procent ziet de toekomst als zelfstandige rooskleurig in. Dat en meer blijkt uit onderzoek van freelanceplatform Malt, uitgevoerd onder 5.000 freelancers in zes verschillende Europese landen waaronder Nederland.
Opvallend aan het onderzoek is dat vooral Nederlandse freelancers het belangrijk vinden om positieve impact te maken, door bij te dragen aan maatschappij (25 procent). Bij landen als Frankrijk (16%) en het Verenigd Koninkrijk (18%) staat dit minder hoog op de wensenlijst. Ook onderscheidt Nederland zich als het aankomt op zelfvertrouwen. Driekwart vindt zichtzelf competenter dan de teams van klanten waarmee wordt samengewerkt. In het VK staan zzp’ers hier met 29 procent een stuk bescheidener in.
“De dagelijkse bijdrage van zzp’ers aan de arbeidsmarkt gaat verder dan het invullen van een tijdelijke behoefte”, vertelt Dustin Robinson, Global Head of Product Marketing. “Organisaties merken dat zij met de flexibiliteit, de creativiteit en het ondernemerschap van zzp’ers meer slagkracht hebben. Deze positieve ontwikkeling willen wij kwalitatief ondersteunen met ons platform waar we vraag en aanbod samenbrengen.”
Kritische houding
Een goede werkrelatie (70%), interessante projecten (54%) en duidelijke afspraken (37%) zijn essentieel. Zzp’ers gaan ook niet zomaar ergens aan de slag; driekwart wil uitsluitend werken aan opdrachten die passen bij de persoonlijke interesses. Dealbreakers in de samenwerking zijn onrealistische verwachtingen (55%), slechte communicatie (48%) en slechte briefings (47%).
Over het onderzoek
Het onderzoek uitgevoerd onder 5.092 freelancers in Frankrijk, Duitsland, Spanje, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk medio 2023. Bovendien werden zes interviews van elk 30 minuten gehouden met senior executives van grote multinationals, allen met ruime ervaring in het werken met freelancers via Malt. Deze interviews vonden plaats in Frankrijk, Duitsland, België en Nederland, met vertegenwoordigers uit diverse sectoren zoals energie, farmaceutica, digitale diensten en de consumptiegoederenindustrie.
Over Malt Malt, opgericht in 2013 door Vincent Huguet en Hugo Lassiège (mede-CEO’s), is het toonaangevende platform voor freelancers in Europa. Met 700.000 freelancetalenten en meer dan 70.000 klanten, bedient Malt organisaties van MKB’s tot grote bedrijven. Na de overname van Comatch in 2022 en de lancering van Malt Strategy, biedt Malt ook expertise van onafhankelijke consultants en interim executives aan. Malt is actief in negen landen, waaronder België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, de Nordics, Spanje, Zwitserland, de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk, met een totale omzet van meer dan 600 miljoen euro in 2023.