Het verschil tussen een voornemen en een besluit

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Wil jij een goed gevoel of een echte verandering?

We willen van alles in ons leven. Vrijheid, goed verdienen, leuk werk als ondernemer of professional. En we weten dat als we iets willen bereiken, dat we er tijd, energie en actie in moeten stoppen.

En dat doen we dan, soort van… want vaak lukt het niet om het doel te bereiken. Hoe komt dat?

Dat heeft te maken met het verschil tussen een voornemen of een besluit.

Een voornemen klinkt zo:

‘ik moet eigenlijk stoppen met roken’

‘ik wil graag meer zichtbaar zijn op social media’

‘ik moet echt meer werk gaan maken van klanten nabellen

Wat valt je op? In de woorden zit al een escape ingebouwd. De ‘maar’ staat al klaar in de coulissen:

‘maar ik rook al 30 jaar dus dat valt niet mee’

‘maar ik ben niet zo goed met tekst en video’

‘maar het is echt een gekkenhuis geweest op de zaak’

Het uitspreken van een voornemen is in die zin vrijblijvend. Het zou fijn zijn als, maar… dat is waarom veel mensen voornemens hebben.

Het is een goed gevoel om ze te hebben en het verplicht je tot niets 

Hier is een harde waarheid:

Een voornemen heeft nog nooit geleid tot resultaat. Een besluit wel.

Een besluit is duidelijk wat anders. Een besluit voelt heel stevig, heel rustig, heel duidelijk. Nu is het klaar. Ik kap er mee. Nu of nooit. Alles aan de kant, gaan en blijven gaan.

Een besluit geeft heel veel kracht, want het twijfelen is achter de rug. Je gaat het doen (of juist er definitief mee stoppen).

De weg is nu duidelijk en er is geen weg terug.

Elke keer als ik een besluit nam, werd ik onmiddellijk enorm opgelucht en besluitvaardig. Ik stopte mijn baan en veranderde mijn leven definitief. Ik besloot ‘no matter what’ ondernemerscoach te worden en was daarom opgewassen tegen de tegenslag die nog zou komen.

Welk besluit ga jij nemen?

In mijn gratis e-book lees je meer over marketing, vakkennis, doelen stellen en succesvol ondernemerschap. Ben jij professional of ondernemer en kun je wel wat hulp gebruiken bij de stap naar succesvol ondernemerschap? Vraag dan een een-op-een perspectief gesprek met mij aan.

Avatar foto
Marco den Hartog

Businesscoach voor soepele sales en mooie marketing

Marco is succesvol ondernemer en ervaren businesscoach en -trainer. Daarnaast is hij getrouwd, vader van 2 opgroeiende kinderen, Italië-liefhebber en fanatiek skiër en volleyballer. Hij geeft regelmatig trainingen, workshops en lezingen over ondernemerschap, soepele sales en mooie marketing. Daarbij mag je van Marco altijd een Rotterdamse, praktische en humorvolle ervaring verwachten. Hij brengt zijn eigen praktijk en die van zijn 2000+ cliënten ruimhartig in en laat je zonder enige vaktaal zien hoe ondernemers vandaag nog mooie stappen kunnen zetten naar nog sterker en plezieriger ondernemerschap

Bekijk alle artikelen van Marco den Hartog →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →