Succesvol ondernemen in crisistijd

Interview met Femke Hogema over haar boek ‘Succesvol ondernemen in crisistijd’. Hogema kreeg half april 2020 een mailtje van haar uitgever: Of zij zin had om nu een boek te schrijven. Over ondernemen in crisistijd. Binnen 3 weken schreef zij een boek. Het is een bijzonder boek geworden, over Mindset, Cashflow en met heel veel verhalen van ondernemers!

Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?

Ik nam eind 2006 ontslag en ik schreef me begin 2007 in bij de Kamer van Koophandel. De directe aanleiding voor mijn ontslag was een nieuwe chef, die letterlijk tegen me zei: ‘Natuurlijk luister ik naar je, maar je moet wel gewoon doen wat ik zeg’. Tot die tijd had ik het ondernemerschap helemaal nog niet overwogen. Ik had leuke banen met veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Maar toen die met de komst van mijn nieuwe chef verdwenen, koos ik vrijwel direct eieren voor mijn geld.

Wat doe je precies? En wat is je missie?

Ik ben ondernemer, auteur en spreker en ik heb twee bedrijven. Vanuit Profit First Professionals BV leiden we boekhouders en accountants op tot Profit First Professional / Winstadviseur en vanuit Healthy Finance inspireer ik ondernemers. Beide bedrijven ondersteunen één missie: Alle ondernemers een financieel gezond en winstgevend bedrijf.

Wat wil je bij de zzp’ers bereiken met dit boek?

Ik schreef vóór Ondernemen in Crisistijd al 3 boeken. Mijn uitgever belde me in de tweede week van de Coronacrisis. Heb je zin om een boek te schrijven over Ondernemerschap in Crisistijd, vroegen ze me. Daar hoefde ik niet lang over na te denken; ik vond dat een geweldig onderwerp, ik had er direct ideeën bij en ik schreef binnen 3 weken een boek!

Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?

Door 20 ondernemers. Ik interviewde ze allemaal voor het boek. Op de meest onchristelijke tijden, ik had tenslotte maar 3 weken voor een heel boek. Dus als ze op mijn vraag ‘mag ik je interviewen?’ dan zeiden: Ja hoor, kan het volgende week dinsdag om 11:00 uur? Dan mailde ik terug: ‘Kan het ook nu?’ en meestal lukte dat gewoon. Al was het zaterdagavond 22:00 uur of zondagochtend 8:30 uur.

Wanneer is jouw boek succesvol?

Mijn vorige boek, Winstgevende Plannen, werd een nr. 1 bestseller. Daar ging ik ook echt voor. Maar een nr. 1 plek in de managementboek top 100 is geen makkelijk doel. Dat liet ik bij dit boek dan ook los. Ik moest ook nog af en toe werken. Maar ik wil natuurlijk wel dat het gelezen wordt! Dus dat het na 6 maanden al herdrukt werd, vond ik een prachtig compliment.

Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?

Op dit moment is dat The Richest man from Babylon. Dat boek is bijna 100 jaar oud, en het verhaal is duizenden jaren oud. Maar de geld lessen uit het boek zijn vandaag nog net zo actueel als 100 jaar geleden. Het is echt een boek wat iedereen wat mij betreft moet lezen.

Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?

Neem geld serieus. Geld is niet iets wat vanzelf volgt als je maar hard genoeg werkt. Winst maken is essentieel als ondernemer. Zonder winst geen bedrijf. Pas als je bedrijf financieel gezond en winstgevend is, kun je echt je missie in de wereld zetten. En zo zijn we weer terug bij mijn missie 😉

Het boek is online verkrijgbaar via www.ondernemenincrisistijd.nl daar lees je ook meer over Femke en het boek.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →