Werkspot gaat landsgrens over
Klussite Werkspot gaat de landsgrens over en begint onder de naam Werkspot.it in Italië. De stap naar het buitenland is onderdeel van de Europese expansiestrategie van eigenaar Homeadvisor. In de EU-landen waar de Amerikanen zelf niet actief zijn, wordt het Nederlandse vehikel gebruikt. Engeland en Frankrijk vielen af omdat Homeadvisor daar al actief is. De landen die in deze fase de meeste gelegenheid boden waren Spanje en Italië. De keuze viel op Italië, Milaan meer specifiek en dan alleen nog eens de categorie schilders.
Internationaal merk
Directeur Marketing & Commerce Martin Jellema: “Net als Airbnb kiezen we voor een uitrol van stad naar stad. Milaan is een welvarende stad. We beginnen met een categorie om te kijken of en hoe we daar tractie krijgen.” Pas als de activiteiten daar naar tevredenheid draaien, wordt de uitbreiding naar andere landen met grote populaties overwogen. Het doel is om Wekspot als internationaal merk op te bouwen.
Uitspraak geen probleem
De schijnbaar puur Nederlandse naam Werkspot blijkt ook in andere landen goed toepasbaar. Zeker in de zuidelijke landen geeft de Noord-Europese connotatie ook een idee van kwaliteit en degelijkheid. En de uitspraak blijkt na testen ook geen probleem.
Marktaandeel
Werkspot bemiddelt tussen vragers en aanbieders van vakwerk. In Nederland heeft het bedrijf een marktaandeel van zo’n veertig procent. Jaarlijks zijn er in Nederlandse huishoudens 21 miljoen klussen te verrichten. Eenderde daarvan wordt uitbesteed. Acht procent gaat naar online kanalen waar een offerte wordt aangevraagd. “We kunnen in Nederland jaarlijks tussen de twintig en dertig procent groeien. We investeren veel in massamarketing om een merk te worden. Veel klussen worden nog via mond-op-mond reclame, vanuit de persoonlijke sfeer gevonden. We moeten de ervaring op de site dus nog verder verbeteren. De spontane naamsbekendheid is verdubbeld van zes naar elf procent.”
Werkspot heeft sinds september 2012 een nieuw management team.
Bron: Emerce