Gedragscode van adviesbranche wordt aangescherpt
Afgaande op het aantal van 14.035 nieuwe toetreders in de adviesmarkt lijkt 2013 een topjaar te zijn geweest voor organisatieadviesbureaus. Gemiddeld iedere 37 minuten kwam er een nieuw advieskantoor bij. Hun aantal gaat richting de 80.000, ofwel één per 210 inwoners. Zeker de eenpitter voelt zich thuis in de organisatieadviesmarkt. 77% van de oprichtingen in 2013 betrof een zzp’er. De meesten houden het niet lang vol. Tegenover 14.035 oprichtingen staan 9685 opheffingen, waarvan 6300 eenmanszaken.
Niet allemaal even netjes
De adviesmarkt is volop in beweging, maar het is ook een markt die cowboys aantrekt. Topambtenaren, managers, maar ook organisatieadviseurs die hun baan verliezen, zetten massaal hun oude netwerk in om een nieuw leven op te bouwen. Niet alle partijen werken even netjes, aldus de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA).
De wildgroei aan kantoren was voor de branchevereniging van 21 grote organisatieadviesbureaus, waaronder kantoren als Berenschot, Twynstra Gudde en AT Osborne, aanleiding om de bestaande gedragscode aan te scherpen.
Kaf van het koren scheiden
De nieuwe code is strikter. Volgens de ROA “om beter het kaf van het koren te scheiden” in de snelgroeiende bedrijfstak van organisatieadviesbureaus. “De gedragscode is te vergelijken met het Bovag-keurmerk”, zegt voorzitter Michael van der Velden. “De branche heeft last van nieuwe aanbieders die hoge nota’s sturen voor middelmatig werk.” ROA-leden, maar ook die van zusterorganisatie OOA, de beroepsvereniging voor organisatiekundigen en -adviseurs, onderwerpen zich met de code aan het oordeel van een onafhankelijke tuchtcommissie onder leiding van een oud-rechter. Sancties kunnen bestaan uit een berisping met publicatieplicht, een boete of een tijdelijke schorsing. Afgelopen jaar waren er vijf tuchtzaken. De klachten varieerden van ontevredenheid over de kwaliteit van het advies tot klanten of werknemers die zich benadeeld voelen door het oordeel van een organisatieadviseur. Denk aan een werknemer die zijn baan verliest of een ondernemer die buiten de criteria voor een aanbesteding valt. “Het is een goedkope en laagdrempelige procedure die ook regelmatig gebruikt wordt als opmaat voor een privaatrechtelijke claim”, aldus Van der Velden.
Zzp’ers
Over het aanscherpen van hun gedragscode is de voorzitter duidelijk. ‘Er zijn mensen die het vak in diskrediet brengen. Het vak van adviseur wordt zonder nadere specificatie gebruikt.’ Dat ziet ook Rob Wagenaar van WagenaarHoes. “De cijfers van het CBS zijn gekleurd”, aldus de organisatieadviseur. “Bij een KvK-inschrijving is het natuurlijk nooit slecht om je organisatieadviseur te noemen, ongeacht waarin je adviseert.” Volgens Wagenaar zitten onder de 14.035 nieuwkomers ook veel bedrijven die zich helemaal niet met organisatieadvies bezighouden, maar met bijvoorbeeld ICT-advies, interim-advies of personeelsdiensten. Bovendien zijn er volgens Wagenaar nogal wat raadgevers die gericht voor het zzp’er-schap kiezen. ‘Wij huren die mensen ook geregeld in. Van meer concurrentie is volgens de grote kantoren geen sprake, al neemt de onduidelijkheid wel toe. Tien jaar geleden hadden we vijf concurrenten waarvan we wisten dat het concurrenten waren”, zegt Wessel Berkman, oprichter van Brown Paper Company. “Als je nu op internet op zoek gaat naar organisatieadviesbureaus, dan lijkt het of we 80.000 concurrenten hebben. De klant weet het ook niet meer.”
Maar, steeds meer grote bedrijven maken gebruik van kleine advieskantoren en of zzp’ers. Deze zijn goedkoper en leveren over het algemeen dezelfde kwaliteit omat de zzp’er of advieskantoor geselecteerd worden op het probleem/project dat er op dat moment speelt. Kwaliteit kent geen relatie met de omvang van een advieskantoor. Sterker nog gezien het tarief en de kwaliteit kun je stellen dat de grote advieskantoren ondermaats presteren. Alleen het ‘old boy” netwerk heeft ze lang in leven gehouden. Nu vallen grote kantoren om bij bosjes. Het zijn de laatste stuiptrekkingen omdat hun businessmodel niet meer kan concurreren tegen de kwaliteit en tarief van de kleine kantoren en de zzp’ers.
Bron: FD