Een op twee zzp’ers scoort klanten via LinkedIn

Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Persbericht - ZZP Barometer

LinkedIn 2,5x zo effectief als Twitter en 3x zo effectief als Google Plus

UTRECHT – Eén op de twee zzp’ers (49%) die gebruikmaken van LinkedIn, scoort jaarlijks een of meerdere klanten via LinkedIn. Daarmee is het zakelijk netwerk tweeënhalf keer zo effectief als Twitter (21%) en bijna drie keer zo effectief als Google Plus (17%). Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.269 zzp’ers, in opdracht van Ziggo.

Van de zzp’ers die zakelijk actief zijn op Facebook, scoort één op de drie (34%) klanten via het sociaal netwerk. Zakelijk actief zijn op Instagram (13%) en Pinterest (3%) is minder lucratief bij de ondervraagde zzp’ers. Een klein deel van de zzp’ers (18%) adverteert weleens op sociale netwerken als Facebook, Twitter en LinkedIn om aan klanten te komen.

Offline versus online netwerken

Ondanks het zakelijk succes van zzp’ers op sociale netwerken, geeft 36% van hen aan dat de waarde en het effect van sociale netwerken wordt overdreven. Het grootste deel van de klanten komt via offline kanalen (64%). De belangrijkste manieren om opdrachten te krijgen zijn: (1) offline mond-tot-mondreclame, (2) het zelf benaderen van opdrachtgevers; en (3) fysiek zakelijk netwerken. Eén op de drie zzp’ers geeft aan dat bemiddelingsbureaus de belangrijkste manier zijn om opdrachten te krijgen, 15% scoort voornamelijk opdrachten via online marktplaatsen en inhuurdesks.

Nieuwe manier van zakendoen

“Zzp’ers verbinden zich op nieuwe manieren met hun zakelijke netwerk, en zijn daar zeer succesvol in. Wij faciliteren dit door het radioprogramma BNR ZZP Café mede mogelijk te maken: wekelijks komen tientallen zzp’ers bij Spaces aan de Vijzelstraat te Amsterdam tussen 11:00 en 12:00 uur om te netwerken met collega-ondernemers en om te horen wat er speelt in de zzp-markt,” aldus Tim Wolff, directeur Small Medium Business bij Ziggo. Zzp’ers kunnen zich kosteloos voor de live uitzendingen aanmelden via http://www.zzpbarometer.nl/zzp-radio.

Effectiviteit social media - ZZP Barometer

Klanten scoren via social media - ZZP Barometer

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →