Sanoma houdt kern in Nederland en Finland
Mediabedrijf Sanoma krimpt verder in. De Belgische tak komt onder Nederlandse regie en Russische tijdschriften worden verkocht. Was Sanoma ooit hard op weg de Finse equivalent van Murdoch te worden nu gaat het bedrijf verder inkrimpen. Zo worden de Nederlandse en Belgische tijdschriftendivisies samengevoegd. De besparing moet komen uit het ineenschuiven van de ondersteunende afdelingen, zoals financiën.
Minder banen, meer freelancers
De Finnen liepen zo’n vijftien jaar geleden Nederland binnen en namen Nederlands grootste tijdschriftuitgeverij VNU over. Het bedrijf bezit onder meer Libelle, Donald Duck, Linda, Nu.nl en is mede-eigenaar van SBS (Net5, SBS6 en Veronica). Sanoma overspeelde zijn hand toen het mediaconcern het tv-bedrijf SBS kocht samen met producent Endemol. Een enorme investering die niet genoeg blijkt op te leveren. Daarbij dalen de inkomsten uit tijdschriften ieder jaar fors. Eind oktober vorig jaar kondigde Sanoma een grote ontslagronde aan voor de Nederlandse tijdschriften: in totaal 500 banen moeten verdwijnen, dat komt neer op één op de drie medewerkers. Redacties moeten meer samenwerken en meer freelancers gebruiken.
Daarnaast wil Sanoma veel van zijn tijdschriften kwijt. Onder meer Vorsten, Kijk, FietsActief, Panaroma, Playboy en Nieuwe Revu zijn dit jaar al verkocht. En nu wordt de Nederlandse topman Peter de Mönnink ook de baas over Sanoma België. De komende tijd worden de plannen uitgewerkt. Of er banen verdwijnen, is nog niet bekend.
Verder is bekend dat Sanoma zijn aandeel in het Russische Fashion Press verkoopt aan het Amerikaanse Hearst. Sanoma zat voor 50 procent in Fashion Press en moet 10 miljoen euro afboeken. De Russische Cosmopolitan is een van de titels in Rusland die ooit zijn opgezet door de Nederlandse ondernemer Derk Sauer.
Bron: Blendle