Freelance chauffeurs bieden betere service
De wereldberoemde banaangele taxi’s in New York dreigen van de weg te worden gereden door online taxibedrijf Uber. Alhoewel je in de Metropool niet om de taxi’s heen kunt, haalt de concurrentie ze op hoge snelheid in.
Peperduur
Sinds de legendarische New Yorkse burgemeester LaGuardia in 1937 ’de wet Haas’ introduceerde om chaos in de stad te voorkomen, heeft het aantal uitgegeven taxivergunningen altijd rond de 13.200 gelegen. Maar sinds deze maand rijden er zelfs voor het eerst meer wagens van de online taxidienst, met freelancers, in de stad dan de gele auto’s. De cijfers: 13.587 tegenover 14.088 geregistreerde wagens van Uber. De vergunningen, een platte medaille die op de motorkap wordt vastgeklonken en gecontroleerd door een speciale taxipolitie, zijn peperduur. In 2013 werd nog meer dan een miljoen neergeteld. Door concurrentie van Uber lopen die bedragen echter snel terug. Dit jaar is de vergunning, waarop door meerdere chauffeurs wordt gereden, nog 872.000 dollar waard. Een daling met bijna 20 procent.
De meningen
De chauffeurs in de yellow cabs staan bekend om hun knorrigheid, spreken vaak zeer slecht Engels, rijden als gekken, spreken consequent in een andere taal in hun mobiele telefoon met hun thuisland en snauwen je af als je in hun ogen te weinig fooi geeft, geven ontevreden New Yorkers aan in enquêtes.
Voordeel van Uber vinden de New Yorkers dat je via de app van de online taxidienst op elk moment een rondrijdende wagen kan reserveren. Bovendien vinden veel inwoners van de stad de service van Uber beter en zou het ritje goedkoper zijn. Maar ook over Uber zijn klachten. Zo zouden de auto’s niet veilig zijn en de ritjes tijdens piekuren steeds duurder worden. Ook zijn er vragen of het bedrijfsmodel met de freelance chauffeurs wel houdbaar is. Vooral de vakbonden hebben daar klachten over.
Groeien als kool
De onderneming uit San Francisco groeit ondanks de juridische tegenstand echter als kool. Niet voor niks wordt op Wall Street al weken gespeculeerd over de superbeursgang van het taxibedrijf, dat nu al op een waarde van 41,2 miljard dollar wordt geschat. Volgens veel analisten een logische stap, helemaal als in ogenschouw wordt genomen dat Uber-oprichters Travis Kalanick en Garett Camp hun taxi-app vastlegden in maart 2009, hetzelfde tijdstip dat wordt gezien als het startschot van de wederopmars van de beurzen.
Bron: Blendle/Telegraaf